In het wild: Citroën M35 (1970)
Zeldzaam prototype aan dood ontsnapt
Willem Verstraten wist zichzelf nauwelijks in bedwang te houden toen hij de lens van zijn camera op deze grijze, roestige Citroën wist te richten. Op het voorscherm lezen we de woorden 'Prototype Citroën M35 Nr. 83". Hier is iets bijzonders aan de hand.
De auto die vandaag in de schijnwerpers staat, is dan ook een van de weinig overgebleven exemplaren van een vloot van 267 prototypen die Citroën tussen 1970 en 1971 produceerde. Onder de kap van dit optisch aan de Ami 8 gerelateerde model geen reguliere krachtbron met cilinders, maar een heuse Wankelmotor. Het blok met een inhoud van 995 cc vloeide voort uit een samenwerking die NSU en Citroën eind jaren zestig vormden: Comotor. In de M35 is dit bijzondere hart goed voor 50 pk.
Citroën produceerde in twee jaar tijd 267 prototypen die werden aangeboden aan Franse Citroën-rijders. Het Franse merk trachtte zo uitgebreide gebruikerservaringen te vergaren. Citroën had de intentie alle exemplaren terug te halen voor vernietiging, al zijn enkele exemplaren aan de shredder ontkomen.
Hoewel de Wankelmotor het productiestadium nooit heeft gehaald, is de M35 niet voor niets in het leven geroepen. Een doorontwikkeling van het blok vond zijn weg naar de neus van een bijzondere GS: de Birotor. Ook de versnellingsbak en delen van de ophanging kwamen we later tegen in de GS. Vlaggenschip SM werd voorzien van de stoelen van de M35.