In het wild: BMW M Coupé (1999)

Machtige clownsschoen

In het wild: BMW M Coupé
Waar je anno 2017 voor een bescheiden prijs een BMW Z3 kunt oppikken, neemt diens dichte broer een stevigere hap uit je spaarrekening. Dat geldt nog meer voor de fabelachtige M Coupé, een auto die onlangs door AutoWeek-fotograaf Willem Verstraten werd vastgelegd.

Het is 1996 als BMW de Z3 op de markt brengt, een roadster die twee jaar later gezelschap zou krijgen van de Z3 Coupé. In datzelfde jaar ontketende BMW de M Coupé, een machtige variant van de auto waarvan de vorm hem de bijnaam 'clownsschoen' opleverde.

Waar de Z3 Roadster een 1,9- en later een 1,8-liter grote viercilinder als instapversie had, was de Z3 Coupé alleen met zescilinders beschikbaar. Het hoogtepunt van de Z3 Coupé was de introductie van de M-versie, de M Coupé. Deze door BMW's M-afdeling onder handen genomen geweldenaar deelde zijn basis met de M Roadster, die op zijn beurt de koets leende van de bredere Z3 Roadsters met zescilinders.

In de ellenlange neus van de M Coupé lepelde BMW de 3,2-liter zes-in-lijn, goed voor 321 pk en 350 Nm. Daarmee werd een snelheid van 100 km/h in 5,3 tellen bereikt. De topsnelheid was, volgens goed Duits gebruik, begrensd op 250 km/h. Het is deze zescilinder die in het vooronder van dit rode exemplaar ligt. De auto, gespot en vastgelegd door AutoWeek-fotograaf Willem Verstraten, werd in 1999 op kenteken gezet en kwam vijf jaar later voor het eerst de Nederlandse grens over. Sinds 2008 is hij in bezit van zijn huidige eigenaar.

De 321 pk sterke zes-in-lijn is overigens niet het enige blok dat de M Coupé heeft gekend. In 2000 maakte het blok uit de M3 (E36) plaats voor het modernere hart uit de toen actuelere M3 (E46). Waar deze beul in de M3 343 pk wist op te wekken, werd hij in de M Coupé tot 325 pk geknepen. Opvallend detail: de M Coupé had aanvankelijk, net als de M Roadster, zijn kentekenplaat op de achterklep, terwijl de niet-M's hem in de bumper droegen. Na de motorwissel in 2000 verhuisde de plaat van de M-versies terug naar de bumper. Nog een bijzonder gegeven: de Amerikaanse M Coupé had tussen 1998 en 2000 een krachtbron van 'slechts' 243 pk, gelijk aan de motor uit de Amerikaanse M3 (E36). In totaal zijn er 2.999 M Coupés met deze 321 pk sterke zescilinder verkocht . De variant met het hart van de M3 (E46) ging 1.112 keer over de toonbank.

In 2002 viel uiteindelijk het doek voor deze bijzondere, bijna Shooting Brake-achtige krachtpatser uit Beieren.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.