Honda City: Jazz sedan met dieselmotor
Met name in India zijn ze dol op Honda's kleine sedan, dus werd er reikhalzend uitgekeken naar de introductie van de nieuwste versie. Ook op basis van de vorige generaties Jazz waren er vierdeurs City-modellen, maar vanwege het gebrek aan animo voor kleine sedans dat hier heerst hebben die ons land nooit bereikt.
Dit zijn de eerste beelden van de meest recente versie, en het moet gezegd: we hebben wel eens sedans in het B-segment gezien die een minder uitgebalanceerd voorkomen hadden. De auto neemt de vouw in de flanken van de Jazz over, maar krijgt een wat rustiger vormgegeven front.
De City is net zo lang en breed als het model dat hij aflost, maar krijgt een grotere spoorbreedte en een langere wielbasis. Honda belooft dat het onder meer door die maatregelen de ruimste auto in z'n klasse is. Het grootste nieuws zit echter ook nu onder de motorkap, waar naast een 1.5 VTEC-benzineblok ook een 1.5 DTEC-dieselblok kan liggen.
Deze motor is een afgeleide van Honda's nieuwe 1.6-diesel, wordt in India ook geleverd in de Amaze en en is volgens de Japanse automaker speciaal voor die markt ontwikkeld. Dat zou best kunnen, want in India is 1,5-liter cilinderinhoud een belangrijke grens voor de autobelastingen.
Toch is het ook voor ons een interessant blok, want bij de introductie van de Honda Jazz gingen er al geruchten dat die auto voor het eerst ook met dieselmotor zou verschijnen. Of dat om deze 1.5 gaat of een ander, nieuw te ontwikkelen exemplaar, is nog even afwachten.