Gereden: Skoda Kodiaq
Skoda's grote midi-suv
Na de MQB-suv's van Volkswagen en Seat, respectievelijk de Tiguan en de Ateca, komt Skoda met z'n eigen variatie op het thema: de Kodiaq. En in echte Skoda-traditie is die midi-suv net even groter dan die van de andere twee merken. De Kodiaq komt daarmee in het Skoda-programma trouwens ook boven de Yeti, de eigenzinnige suv waarvan we volgend jaar de opvolger gaan zien.
Voor de Kodiaq heeft Skoda uitgebreid gebruik kunnen maken van de techniek die binnen het Volkswagen-concern aanwezig is. Dat levert weinig verrassends op, maar dat is de Tsjechen absoluut niet kwalijk te nemen. Behalve dat de Kodiaq groter is dan de Tiguan en vooral de Ateca, krijgt-ie net als bijvoorbeeld de Superb en de Octavia van een hele reeks handige gimmicks en hulpsystemen mee die we ook bij andere modellen van het merk zien. Ja, inderdaad de paraplu's in de voorportieren zijn er bij, net als de ijskrabber achter het tankklepje en het lampje in de bagageruimte dat ook als zaklantaarn te gebruiken is.
Voor de aandrijving biedt Skoda keuze uit drie benzinemotoren (van 125, 150 en 180 pk) en twee diesels (150 en 190 pk). Onze eerste kennismaking in de Kodiaq is met de 150 pk-versie van de 1.4 TSI. Een fijne motor die weinig moeite heeft om de grote midi-suv zonder wanklanken vlot op gang te brengen en te houden, en een comfortabele combinatie vormt met de zestraps DSG. En dat sluit mooi aan op het onderstel: de auto ligt mooi stabiel op de weg en heeft een comfortabele onderstelafstemming.
De zitpositie is net als de instap hoog, en eenmaal achter het stuur heb je veel ruimte tot je beschikking. Ook op de achterbank kom je niet snel klem te zitten, beenruimte is er in overvloed. Je vergeet bijna dat het hier om een afgeleide van een C-segment-middenklasser gaat.
De Kodiaq staat pas na de jaarwisseling bij de dealers. Een definitieve verkoopprijs is er echter nog niet, maar reken op een basisprijs van net iets meer dan € 30.000. Volgens de Nederlandse importeur zal de Kodiaq namelijk zo'n duizend euro goedkoper zijn dan de goedkoopste Superb die vanaf 1 januar 2017 iets meer dan € 31.000 gaat kosten.
Het complete verslag van onze eerste ervaring met de Kodiaq lees je vanaf aanstaande woensdag in AutoWeek, de bijbehorende video verschijnt al eerder op deze website.