Geprijsd: nieuwe motoren Renault (Grand) Scénic

Nieuwe TCe's direct te bestellen

Renault Scénic
Begin december liet Renault weten dat het een nieuwe generatie benzinemotoren klaar heeft staan die hun debuut maken in de Scénic en Grand Scénic. Nu is bekend wat ze moeten kosten.

Renault lanceerde vorige week een volledig nieuwe 1,3-liter TCe-benzinemotor, een viercilinder die leverbaar wordt in drie vermogensvarianten: 115, 140 en 160 pk. De TCe 115 is in alle gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, terwijl de 140 pk sterke variant daarnaast ook met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is te krijgen. De 160 pk sterke variant is in alle gevallen gekoppeld aan die laatstgenoemde automaat.

Prijzen nieuwe TCe's voor Scénic

Motor en transmissieUitvoeringPrijs (€)
Energy TCe 115 (handgeschakelde zesbak)Life26.890
Energy TCe 115 (handgeschakelde zesbak)Zen28.390
Energy TCe 115 (handgeschakelde zesbak)Intens30.690
Energy TCe 140 (handgeschakelde zesbak)Zen29.190
Energy TCe 140 (handgeschakelde zesbak)Intens31.490
Energy TCe 140 (handgeschakelde zesbak)Bose33.190
Energy TCe 140 (zeventraps EDC)Zen31.390
Energy TCe 140 (zeventraps EDC)Intens33.690
Energy TCe 140 (zeventraps EDC)Bose35.390
Energy TCe 160 (zeventraps EDC)Bose36.390
Energy TCe 160 (zeventraps EDC)Initiale Paris40.490

Prijzen nieuwe TCe's voor Grand Scénic

Motor en transmissieUitvoeringPrijs (€)
Energy TCe 115 (handgeschakelde zesbak)Life28.090
Energy TCe 115 (handgeschakelde zesbak)Zen29.590
Energy TCe 115 (handgeschakelde zesbak)Intens31.890
Energy TCe 140 (handgeschakelde zesbak)Zen39.390
Energy TCe 140 (handgeschakelde zesbak)Intens32.690
Energy TCe 140 (handgeschakelde zesbak)Bose34.390
Energy TCe 140 (zeventraps EDC)Zen32.590
Energy TCe 140 (zeventraps EDC)Intens34.390
Energy TCe 140 (zeventraps EDC)Bose36.590
Energy TCe 160 (zeventraps EDC)Bose37.590
Energy TCe 160 (zeventraps EDC)Initiale Paris41.590

TCe 115

Een volledig nieuwe, aan een handgeschakelde zesbak gekoppelde TCe 115 vervangt de huidige krachtbron met dezelfde naam. Het nieuwe blok heeft een cilinderinhoud van 1.330 cc en is 116 pk en 220 Nm sterk. De Scénic haalt er een topsnelheid van 182 km/h mee en heeft voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h 11,3 tellen nodig. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt, volgens de NEDC-cyclus, op 5,4 l/100 km. De Grand Scénic verbruikt met 5,6 l/100 km logischerwijs iets meer.

TCe 140

Daarnaast is er de TCe 140, een nieuwe, eveneens 1.330 cc metende viercilinder die 140 pk en 240 Nm levert. De krachtbron vervangt de 1.397 cc grote en 130 pk en 190 Nm sterke TCe 130. De motor is te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of aan een EDC-automaat. De Scénic haalt er een topsnelheid van 195 km/h mee en heeft 10,1 tellen nodig voor de bekende 0-100-sprint. Het gemiddelde verbruik is identiek aan dat van de TCe 115: 5,4 l/100 km voor de Scénic en 5,6 l/100 km voor de Grand Scénic. Deze cijfers gelden voor de handgeschakelde versie. Voor de variant met EDC-transmissie geldt voor de Scénic ook een verbruik van 5,4 l/100 km. Voor de Grand Scénic ligt die waarde op 5,5 l/100 km.

TCe 160

Dan is er nog de TCe 160, een blok dat de TCe 150 gaat vervangen die Renault in onder andere de Talisman toepast. Voor de Scénic is een benzinemotor die krachtiger is dan 130 pk in elk opzicht nieuw. Ook deze nieuwe krachtbron heeft een inhoud van 1.330 cc. De alleen aan de zeventraps EDC-transmissie te koppelen machine jaagt de Scénic in 9,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 5,4 l/100 km. De Grand Scénic noteert een waarde van 5,5 l/100 km.

De Scénic en Grand Scénic met deze nieuwe TCe's zijn per direct te bestellen. In februari zijn ze in de showrooms van Renault te vinden.

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.