De tien populairste auto's ter wereld
F-series, Golf en... Hongguang?
In 'ons' werelddeel zijn het vooral de compacte (cross-over-)modellen van Europese merken die de hoogste plaatsen in de verkoopranglijsten claimen, maar op wereldwijd niveau zien die lijstjes er toch iets anders uit. Dat is ook niet zo gek, want China was in z'n eentje goed voor maar liefst 6.184.706 nieuwe auto's in het eerste kwartaal van dit jaar, melden de analisten van Jato.com. De VS staan op een tweede plaats, maar komen met 4.026.256 exemplaren niet in de buurt van het Aziatische land. Dat de Ford F-series tóch mondiaal op één staat, onderstreept de ongekende populariteit van Fords pick-up-reeks in de VS.
De Toyota Corolla die we op nummer twee vinden, doet het in zowel Amerika als Azië erg goed, maar in Europa speelt de auto een veel kleinere rol. De laatste podiumplaats is voor de Nissan Rogue, die wij hier als X-Trail kennen. Nissans cross-over heeft daarmee segmentgenoot Honda CR-V ingehaald, die in de eerste drie maanden van dit jaar niet verder kwam dan plek zes. Op de vierde plaats komen we voor het eerst een Europese verkoopknaller tegen: de Volkswagen Golf doet het ook wereldwijd uitstekend. Volkswagens C-segmenter wordt op de voet gevolgd door de Civic, Honda's aanbod in dezelfde klasse.
Nummer zeven is een verrassing, want wie had gedacht dat de Wuling Hongguang zó populair zou zijn? Dat MPV's in de lift zitten in China, wordt hiermee nogmaals onderstreept. Nummer acht is opnieuw een SUV, ditmaal van Volkswagen. De Tiguan gooit hoge ogen, maar moet dus wel z'n concurrenten van Nissan en Honda voor zich dulden. Wel doet de auto het beter dan de Toyota RAV4, die we op plek negen treffen. De kleinere Honda HR-V, die elders op de wereld 'Vezel' heet, sluit de top tien af.
Fabrikanten
Ook de lijst met populairste fabrikanten levert een aantal verrassende conclusies op. Zo blijkt Suzuki groter dan PSA en staat Honda, dat in Nederland de laatste jaren juist een kleinere rol is gaan spelen, nog twee tredes hoger op de ladder. Dat Volkswagen op concern-niveau momenteel op nummer één staat, wisten we al, maar als we inzoomen op de individuele merken is Toyota nog altijd de grootste. Logisch: waar de Volkswagen Group z'n wereldwijde verkopen met acht verschillende personenautomerken én nog wat bedrijfsauto-divisies behaalt, gebruikt Toyota wereldwijd slechts vijf merknamen.
Bron: Jato.com