Bijgeschaafd: Fiat 500L
Fiats grootste kleintje 40 procent vernieuwd
Net als bij de 500 het geval was, zijn de optische wijzigingen die Fiat heeft doorgevoerd op het eerste gezicht summier te noemen. Toch zegt Fiat dat 40 procent van alle onderdelen is vernieuwd. Vooral het onderhuidse van de 500L is aangepakt.
De 500L krijgt van Fiat een herzien front met een nieuwe grille, nieuwe bumpers en in het oog springende verlichting. Met zijn nieuwe grille knipoogt de 500L in zekere zin naar de oer-500. Voortaan is, net als bij de 500, leddagrijverlichting in de 'tweede koplampunits' verwerkt. Aan de achterzijde valt op dat de in de bumper verwerkte lampen naar een verdieping lager verhuizen. Fiat maakt melding van een nieuwe Cross-versie, een ruig aangeklede variant van de 500L compleet met skidplates en kunststof wielkastranden die we momenteel als Trekking kennen. De Cross moet dankzij rijmodi als Traction+ (tot 30 km/h) en Gracity Control ook naast het asfalt z'n mannetje staan. De overige uitvoeringen heten voor de internationale markt Urban en Wagon.
In het interieur monteert Fiat tegen betaling zijn Uconnect infotainmentsysteem, gekoppeld aan een 7-inch metend startscherm. Het systeem kan met zaken als Apple Car Play en Android Auto omgaan. Verder zien we in de 500L een nieuw stuurwiel, een nieuw instrumentarium en een opnieuw ingedeelde middenconsole. Op de lijst met veiligheidssystemen komen we zaken als Autonomous City Brake tegen.
De 500L werd in 2012 gelanceerd als nieuw MPV-lid van de 500-familie. De ruimte-Italiaan deelt zijn platform met de 500X en de Jeep Renegade. In ons land zijn sinds zijn marktintroductie 2.472 exemplaren aan de man gebracht. In 2013 en 2014 beleefde de 500L zijn topjaren, toen werden er respectievelijk 740 en 765 stuks in Nederland verkocht. Vorig jaar lag de teller met 360 verkochte exemplaren nog niet op de helft daarvan.