AutoWeek Top 50: Peugeot 206
Een stalen klapdak voor iedereen
Origineel idee, maar de markt bleek er niet van gediend aangezien auto's als de Fiesta en Clio gewoon goed bleven verkopen. En dus moest er alsnog een opvolger ontwikkeld worden. Helaas kon het merk met de leeuw daarvoor niet aankloppen bij concerngenoot Citroën, want de Saxo was gebaseerd op de 106. En dus werd er een volledig nieuw platform ontwikkeld en in 1998 kwam de 206 alsnog op de markt. Het design sloeg op z'n zachtst gezegd goed aan, de B-segmenter wist zich zeker in z'n beginjaren in veel markten op te werken naar een topnotering in de verkooplijsten. Het feit dat er een hele rits aan viercilinder motoren leverbaar waren hielp ook.
Het succes van de 206 werd nog groter toen er een cabriolet met stalen klapdak van werd gemaakt, de 206 CC die precies op het juiste moment bleek te komen. Die versie was een schot in de roos, omdat het de eerste relatief betaalbare auto met een stalen klapdak was.
Een facelift in 2003 bracht heldere koplampen en meegespoten stootstrips met zich mee, waarmee de 206 letterlijk weer fris uit z'n ogen keek. Het ontwerp bleek lang houdbaar, zelfs na de introductie van de discutabele 207 bleef de 206 goed verkopen. In 2009 viel het doek in Nederland, hoewel de 206+ (foto 3), in feite de 206 met een 207 neus, nog een paar jaar langer leverbaar bleef. Het uiterlijk daarvan bleek echter geen succes. Maar ach, tegen die tijd had Peugeot er wereldwijd al bijna zeven miljoen van verkocht.