Audi presenteert R8 Spyder

Open genieten van de V10-jank

Audi R8 Spyder V10
Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10Audi R8 SpyderAudi R8 SpyderAudi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder V10
We wisten al dat het ging gebeuren, maar nu is het dan zover: Audi heeft het dak van de tweede generatie R8 gezaagd. Het resultaat is niet heel verrassend, maar wel lekker.

De dichte R8 is zoals we dat van Audi gewend zijn een evolutie van z'n voorganger en dat kan ook worden gezegd van z'n open broertje. Waar de Spyder van de vorige generatie zich nog duidelijk onderscheidde door het ontbreken van de 'sideblades' gaat dat voor de nieuwe minder op: die enorme grijze 'flappen' zijn inmiddels ook op de coupé danig ingekort. Het rooster tussen de achterlichten is wel nieuw: de dichte R8 heeft dit designkenmerk niet.

Zelfs het 'achterdek' lijkt met z'n twee in uitstroomopeningen in lengterichting sterk op dat van z'n voorganger. Onder die roosters vinden we de bekende 5,2-liter V10 die ook in dit geval 540 pk ophoest. Van 0-100 gaat in 3,6 seconden en bij de topsnelheid van 318 km/h kun je beter niet je hoofd boven de voorruit uitsteken. De R8 Spyder weegt 1.612 kg en is daarmee 42 kg zwaarder dan de dichte variant.

Nog meer indrukwekkende cijfers komen op het conto van de cabriokap. Die opent en sluit in 20 seconden en kan dat tot een snelheid van 50 km/h doen.

Video

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.