AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
En dat is twee: Ariel Atom 500
10
In Duitsland lijkt de pk-oorlog een beetje ten einde te lopen, maar in Engeland zijn ze juist net met eentje begonnen. Ariel heeft namelijk vrijwel direct gereageerd op de Caterham RST-V8 die eerder deze week werd onthuld. Het nieuwste pk-monster heet Ariel Atom 500.
De motor is identiek aan die van de Caterham: een 2,4-liter V8 die dankzij een supercharger 500 pk ophoest. Zodoende heeft de Atom 500 net als z'n aartsrivaal een pk-/gewichtsverhouding van meer dan 1000 pk per ton. De motor piekt rond de 10.000 toeren, dus een echte Autobahncruiser is –ie zeker niet.
Om het gewicht beperkt te houden, gebruikt Ariel veel koolstofvezel, titanium en magnesium. De Ariel monteert een sequentiële versnellingsbak en launch control, andermaal net als in de Caterham. Een groot verschil is de achterspoiler die de Ariel heeft: met zoveel pk's en zo weinig gewicht geen overbodige luxe.
De prijs van de Ariel Atom 500 is nog niet bekend. Of er net als bij de Caterham een tweedaagse rijcursus bij de prijs inbegrepen is, is evenmin bekend. Het lijkt ons voor deze raket in ieder geval geen overbodige luxe.
Om het gewicht beperkt te houden, gebruikt Ariel veel koolstofvezel, titanium en magnesium. De Ariel monteert een sequentiële versnellingsbak en launch control, andermaal net als in de Caterham. Een groot verschil is de achterspoiler die de Ariel heeft: met zoveel pk's en zo weinig gewicht geen overbodige luxe.
De prijs van de Ariel Atom 500 is nog niet bekend. Of er net als bij de Caterham een tweedaagse rijcursus bij de prijs inbegrepen is, is evenmin bekend. Het lijkt ons voor deze raket in ieder geval geen overbodige luxe.