Qoros Qamfree doet het zonder nokkenas

Koenigsegg-gerelateerde toekomstmuziek

Qoros Qamfree

Het Chinese Qoros gaat samenwerken met FreeValve, een interessant bedrijf dat een reguliere nokkenas overbodig lijkt te maken. Revolutie?

FreeValve - een zusterbedrijf van het Zweedse Koenigsegg Automotive - is een samenwerking aangegaan met het Chinese Qoros. Samen gaan de twee bedrijven FreeValve's 'Pneumatic-Hydraulic-Electric-Actuator (PHEA)-technologie' doorontwikkelen voor de toepassing ervan in personenauto's van Qoros.

Tijdens de Autoshow van Peking heeft Qoros al een prototype van een 3 met een van PHEA-techniek voorzen 'Qamfree'-motorblok getoond. Dat klinkt indrukwekkend, maar wat houdt PHEA nou precies in? FreeValve's techniek wordt gebruikt in plaats van een reguliere nokkenas. Volgens FreeFalve kan het blok zo veel efficiënter werken, terwijl het minder gewicht in de schaal legt.

Met de PHEA-technology heeft het motormanagementsysteem veel meer controle over iedere in de cilinderkop aanwezige klep. De precieze momenten waarop de kleppen zich openen en sluiten zijn individueel te regelen. Christian van Koenigsegg - de excentrieke CEO van Koenigsegg - zegt de productie zeer spoedig in de praktijk te verwachten. Daarbij verwacht hij dat FreeValve's technologie in autoland een net zo grote transitie teweeg gaat brengen als toen de carburateur werd vervangen door de injectiemotor. Mooie woorden. Wij wachten af. Koenigsegg zelf toonde met de Regera al aan dat het bepaalde ogenschijnlijk essentiële onderdelen niet nodig lijkt te hebben. Wat te denken van een hypercar zonder versnellingsbak?

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.