Gelekt: Jaguar F-Type SVR
F-Type draait door!
De Duitse importeur wist een digitale brochure niet binnenshuis te houden. Slecht nieuws voor het management, fijn nieuws voor de nieuwsgierigen onder ons. We kunnen jullie het absolute topmodel van het F-Type-gamma dus nu al laten zien!
Vooralsnog domineert de R boven aan de F-Type-prijslijst, maar daar komt verandering in. Waar de R 550 pk en 680 Nm uit zijn 5,0-liter supercharged V8 perst, levert de nieuwe SVR-versie 575 pk en liefst 700 Nm. Goed nieuws voor de liefhebbers van wapperende haren en gebruinde schouders: ook de Convertible komt als SVR beschikbaar.
De SVR snoept net geen halve seconde van de 0-100-sprint af ten opzichte van de R-versie. Waar de vierwielaangedreven R - hij is er als Coupé ook met achterwielaandrijving - in 4,1 seconden een snelheid van 100 km/h behaalt, heeft de SVR slechts 3,7 seconden voor de sprint nodig. De topsnelheid van de Coupé ligt op 322 km/h, de Cabriolet gooit iets eerder de handdoek in de ring. Schakelen gebeurt met een achttrapsautomaat.
Uiteraard heeft de SVR speciale demping en is hij ook optisch te herkennen, bijvoorbeeld aan zijn geheel eigen 20-inch lichtmetaal. Er zit een koolstofvezel achterspoiler boven aan de bilpartij, die boven de 113 km/h omhoogkomt en inklapt zodra de snelheid onder de 80 km/h komt. Bij de Cabriolet liggen deze waarden op 97 km/h en 64 km/h. Medio dit jaar verschijnt de SVR bij de Nederlandse dealers.