Hyundai presenteert: Genesis G90
Equus-opvolger is eerste model losstaand Genesis
Hyundai heeft z'n Genesis-label losgeweekt van het reguliere Hyundai. Vandaag krijgen we de G90 als benjamin van het nieuwe merk in vol ornaat te zien.
Hyundai heeft Genesis gescheiden van de reguliere modellen heeft het gelanceerd als 'premiummerk'. Vandaag hebben we de eerstgeborene van het merk te pakken: de G90.
De G90 - in het thuisland EQ900 geheten - kan gezien worden als de opvolger van de huidige Equus die sinds 2009 te koop is, een model dat in Zuid-Korea altijd al EQ900 heeft geheten. De fullsize-sedan toont duidelijke overeenkomsten met de in Pebble Beach getoonde Vision G Coupé. De 5,16 meter lange sedan zal in diverse Aziatische landen en in de Verenigde Staten de degens gaan kruisen met modellen als de Audi A8, BMW 7-serie en Mercedes S-klasse.
De designtaal die Genesis heeft toegepast, is Athletic Elegance gedoopt. De G90 heeft een systeem meegekregen dat Smart Posture Caring is gedoopt, een systeem dat zowel de bestuurdersstoel, het stuurwiel, de buitenspiegels en het head-up display automatisch aanpast aan je postuur.
Onder de kap legt Genesis een 370 pk sterke 3,3-liter T-GDI met turbo of een turboloze 3,8-liter V6 met 315 pk. Bovenaan de voedselketen domineert een 425 pk krachtige 5.0-liter V8. De tot 2.500 kilo wegende topversie heeft in 5,7 tellen de 100 km/h op de klok staan. Uiteraard ziet de G90 bomvol moderne veiligheidstechnieken. In het thuisland is de auto zelfs in staat om middens Highway Driving Assistance semi-autonoom door het verkeer te gaan.
Nederland
Wie wel gecharmeerd is van deze stevige Koreaan, moeten we teleurstellen. Vooralsnog is de importeur niet van plan de G90 of submerk Genesis naar ons land te halen. Genesis is in eerste instantie voor Azië en de Verenigde Staten bedoeld, legt de woordvoerder uit. "Later" zal ook ons continent in de Genesis-plannen worden betrokken, al zijn we dan "een aantal jaar" verder in de tijd.