Nu echt helemaal officieel: Lada Vesta

Priora moet het veld ruimen

Lada Vesta
Lada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada VestaLada Vesta
Lada-liefhebbers opgelet: na jaren van geruchten, teasers en vage berichten heeft het Russische merk de Vesta nu officieel in productietrim gepresenteerd!

Wie onze website een beetje volgt, weet dat ondergetekende een zwak heeft voor de creaties die Lada de fabriekspoorten uit stuurt. De ontwikkeling van de Vesta hebben we dan ook op de voet gevolgd, en dat wordt beloond. De nieuweling is nu officieel voorgesteld!

In 2014 kregen we dankzij een teaser van Lada voor het eerst lucht van de Vesta, de auto waarvan we nu weten dat-ie de Priora-familie de laan uit gaat sturen. Later kregen we een stel digitale schetsen te zien waarna de auto vervolgens meerdere keren opdook. Uiteindelijk verscheen het model in concept-vorm te vroeg op internet en niet veel later konden we melden dat de Russen met de Vesta en de X-Ray - die z'n techniek voor een deel van Renault/Dacia krijgt - dolgraag op volle kracht willen terugkeren naar Europa.

De Vesta heeft een in eigen beheer ontwikkelde, 106 pk sterke 1,6-liter viercilinder onder de kap. Ook staat een 87 pk sterke 1.6 van Dacia op de agenda. De transmissies komen van Renault. Een handbak is standaard, een gerobotiseerde handbak staat op de optielijst. De Vesta meet 4.410 mm in de lengte, is 1.764 mm breed en 1.497 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.635 mm. Er kan voor 380 liter aan bagage meegezeuld worden.

Ook een stationwagen zit in de planning, daar kregen we onlangs met de Vesta Cross Concept al niet verkeerd ogend voorproefje van.

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.