Topman Lada wil Europese importeurs
Lada wil terug naar Europese markt
Lada's zijn een uitstervend ras in ons land. De spoeling wordt steeds dunner en wat ons betreft zijn ze bijna allemaal een plekje in onze rubriek In het Wild waard. Binnenkort zie je ze misschien weer terug, want Lada-topman Bo Andersson - die onder andere naam gemaakt heeft bij General Motors - wil graag terugkeren naar de West- en Oost-Europese markt.
Dat blijkt uit een interview dat Russische krant Izvestia met de topman had. Momenteel worden er jaarlijks zo'n 1.000 tot 1.500 Lada's naar de Europese markt verscheept, een fractie van wat het ooit was. Duitsland had nog een importeur - die voornamelijk Niva's verkocht - en meer recent is het merk weer terug in Tsjechië en Hongarije, maar dat is niet genoeg voor het Russische merk.
Volgens Bo Andersson voldoen zowel de Vesta als de toekomstige generaties Lada aan de Euro 6-normen, dus zou er geen reden meer zijn om niet naar Europa terug te keren. Ook het koelmiddel heeft Europese goedkeuring en bovendien zou het merk op het gebied van veiligheid zijn zaakjes inmiddels ook dik in orde hebben, meent Andersson. De Russen zijn nu op zoek naar nieuwe importeurs. In Nederland was 1986 het topjaar voor de Nederlandse importeur, toen werden tegen de 13.000 auto's verkocht.