Topman Lada wil Europese importeurs

Lada wil terug naar Europese markt

Lada Vesta
De tijd dat je geregeld een Lada in het Nederlandse straatbeeld zag, ligt inmiddels al even achter ons. Als het aan Lada ligt, komt daar snel verandering in!

Lada's zijn een uitstervend ras in ons land. De spoeling wordt steeds dunner en wat ons betreft zijn ze bijna allemaal een plekje in onze rubriek In het Wild waard. Binnenkort zie je ze misschien weer terug, want Lada-topman Bo Andersson - die onder andere naam gemaakt heeft bij General Motors - wil graag terugkeren naar de West- en Oost-Europese markt.

Dat blijkt uit een interview dat Russische krant Izvestia met de topman had. Momenteel worden er jaarlijks zo'n 1.000 tot 1.500 Lada's naar de Europese markt verscheept, een fractie van wat het ooit was. Duitsland had nog een importeur - die voornamelijk Niva's verkocht - en meer recent is het merk weer terug in Tsjechië en Hongarije, maar dat is niet genoeg voor het Russische merk.

Volgens Bo Andersson voldoen zowel de Vesta als de toekomstige generaties Lada aan de Euro 6-normen, dus zou er geen reden meer zijn om niet naar Europa terug te keren. Ook het koelmiddel heeft Europese goedkeuring en bovendien zou het merk op het gebied van veiligheid zijn zaakjes inmiddels ook dik in orde hebben, meent Andersson. De Russen zijn nu op zoek naar nieuwe importeurs. In Nederland was 1986 het topjaar voor de Nederlandse importeur, toen werden tegen de 13.000 auto's verkocht.

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.