Laatste testwerk Lada Vesta en X-Ray begonnen

Russische redder in testkostuum

Spyshots Lada Versa en X-Ray
Spyshots Lada Versa en X-RaySpyshots Lada Versa en X-RaySpyshots Lada Versa en X-RaySpyshots Lada Versa en X-RaySpyshots Lada Versa en X-RaySpyshots Lada Versa en X-Ray
Sinds de eerste geruchten over nieuwe Lada's, volgen we de ontwikkeling van zowel de Vesta als de X-Ray op de voet. Vandaag hebben we het tweetal betrapt tijdens de laatste testkilometers die het duo moest maken.

De Vesta hebben we al meerdere keren beschreven en ook de X-Ray - een compacte cross-over in het B-segment - hebben we al meer dan eens uitvoerig tegen het licht gehouden. De Vesta gaat uiteindelijk de Priora-familie opvolgen, een reeks modellen die zowel als sedan, hachback als stationwagen te krijgen is. De Priora werd in 2009 als opvolger van de 110 op de markt gebracht, al is hij onderhuids behoorlijk gerelateerd aan z'n voorganger.

Eind september gaat de productie van de Vesta van start. Onder de kap komen eenvoudige 1,6-liter benzinemotoren te liggen en ook een versie met een automaat staat op de planning. De X-Ray komt op de basis van de huidige Sandero te staan, terwijl de Vesta op het eigen C-platform rust.

Op internet gonst het gerucht dat de X-Ray de Taiga - zoals de Niva momenteel heet - gaat opvolgen. Niet getreurd, de hoekige Taiga blijft nog even bestaan en zal in een compleet ander model opvolging vinden. De X-Ray is veel te veel een compacte cross-over, Lada heeft voor de Taiga-opvolger een eenvoudige offroader voor ogen.

Volgens AvtoVaz-topman Bo Andersson voldoet de Vesta in ieder geval aan de huidige Euro 6-normen. De topman - die ooit naam maakte bij General Motors - wil niets liever dan met de Vesta terugkeren naar de Europese markt.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.