In het wild: Lada Kalina
Wat is het? Een Lada Kalina uit 2008 met interne code 1118. 1117 en 1119 waren voorbehouden aan respectievelijk de Kalina hatchback en de station. De sedan was de eerste Kalina die ons land in 2006 bezocht. Een jaar later kwam de hatchback en pas in 2010 verscheen de station. Hij was leverbaar met een 1,4-liter benzinemotor en een krachtiger 1,6-liter metend exemplaar. Deze heeft die tweede onder de kap, en heeft zodoende de beschikking over 81 paardjes.
Hoe bijzonder is-ie? Als liefhebber van de verschoppelingen in autoland loop ik natuurlijk weg met zo'n Kalina. Het is alweer de derde Rus in deze rubriek, de Nivaen Samara gingen hem al voor. De kans is groot dat vrijwel niemand omkijkt naar zo'n 'moderne' Lada die toch wat minder karakter heeft dan z'n voorgangers.
Hoe staat-ie erbij? Oud is -ie natuurlijk niet, dus de kans dat we lelijke roestplekken tegenkomen is niet zo groot. Hij ziet er netjes uit, al zouden we die 'Bitch on board' plakker tegen de achterruit linea recta naar de vuilverbranding willen verwijzen. Hij staat hier in Delft overigens naast de Mazda Xedos 6 van ondergetekende.
Hoeveel zijn er nog? Volgens de database van VWE Trendweb zijn er nog 98 Kalina's sedan in ons land te vinden.
Wat is-ie waard? Er staan vergelijkbare Kalina's te koop voor bedragen tussen de 2.500 en 6.000 euro. De duurdere exemplaren hebben vaak nog minder dan 50.000 kilometer op de klok en zijn slechts een jaar of drie/vier oud.
Waardering: Een Kalina is minder herkenbaar dan de vierkante Russen uit de 2100-serie of de Nivas en Samaras. Toch een lekker eigenwijze verschijning waar vast wel een handjevol sympathisanten voor te vinden is. Een braaf 7'tje voor dit pretentieloze sedannetje.