Gereden: Ford F-150

Downsizen American style

Ford F-150 King Ranch SuperCrew
In Nederland is het segment zo goed als niet bestaand, maar in Amerika is de pick-up zo populair dat deze F-150 al meer dan 30 jaar de best verkochte auto van het land is. We rijden in Michigan de nieuwste versie die op een Amerikaanse manier gedownsized is.

Kleiner is een relatief begrip. Zo moeten we in Europa soms ook aan wennen aan de nieuwe tijd; een 1.4 TSI-motor voor een Passat zorgde destijds bij veel mensen voor verbaasde blikken, en toen moest de 1.0 Ecoboost voor de Ford Mondeo nog komen! De eerste driecilinder voor de BMW 5-serie is tot afgrijzen van velen ook al aangekondigd en het is wachten op een viercilinder in een nieuwe Porsche.

De perceptie van klanten is hierbij vaak het grootste probleem, het vermogen en de bruikbaarheid van die nieuwe geblazen motoren zijn meestal prima. Met de F-150 pick-up moet Ford ook aan de overkant van de plas aan de bak, want veel Amerikanen halen hun neus op voor alles dat kleiner is dan een 5,0-liter V8. Zeker in een truck! En ja, die nieuwe 3,5-liter V6 met twee turbo's mag dan wel 365 pk leveren, zeker in gebieden als Texas zijn er genoeg mensen die zo'n zescilinder een bijzonder onprettig idee vinden.

In hun truck hoort een V8, en alles wat kleiner is, is een belediging voor Amerika. Ford heeft daarom een enorm offensief gelanceerd om de F-150 met Ecoboost-motor toch in de smaak te laten vallen. Een bekend trucje is meteen herkenbaar als we honderd meter op pad zijn: sound-engineering. De V6 klinkt wel heel erg als een V8 en dat is niet bepaald toeval. Of er aan het geluid gesleuteld is? "A little...", verklaart een pr-man na een iets te lange bedenktijd.

Ford weet wat het doet, niet voor niets heeft de viercilinder in de huidige Focus ST een roffel die wel erg lijkt op de sound van een vijfcilinder. Downsizing brengt op elk niveau dezelfde imagoproblemen met zich mee. En dezelfde oplossingen, want met een koppel van 570 Nm bij 2.500 tpm biedt de geblazen V6 precies wat je in een grote truck wilt hebben: veel koppel bij lage toeren.


Een uitgebreide rij-impressie met de 2015 Ford F-150 Ecoboost lees je binnenkort in AutoWeek!

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.