'Honda HR-V met 20 procent bijtelling'
In februari kregen we alle specificaties van de Europese Honda HR-V voorgeschoteld maar toen kon Honda nog niets zeggen over de prijsstelling van de auto. Om op de AutoRAI toch nog met iets nieuws te komen, heeft de importeur voor de Benelux nu wel de (voorlopige) CO2-uitstoot van de HR-V voor ons.
De HR-V met 120 pk sterke 1,6-liter iDTEC dieselmotor en 16-inch wielen heeft een uitstoot van 104 g/km (gemiddeld verbruik 4,0 l/100 km), de versie met 17-inch wielen doet 108 g/km (4,1 l/100 km). Beide waarden liggen onder de grens van 110 g/km, de scheiding tussen 20 en 25 procent bijtelling.
De benzinemotor, de 1,5-liter iVTEC van 130 pk, zit met een uitstoot van 130 g/km (16-inch wielen, 134 gram met 17 inch) ruim boven de 20 procent bijtellingsgrens. Dat is de versie met handgeschakelde zesbak. De 1.5 met CVT-automaat is weliswaar iets zuiniger en schoner (120 en 125 g/km, met 16 en 17 inch) maar ook deze komt 'gewoon' in de categorie van 25 procent bijtelling terecht.
Op de definitieve cijfers en bijbehorende prijzen van de nieuwe Honda HR-V moeten we nog even geduld hebben. We verwachten de auto deze zomer bij de Nederlandse dealers.