Dit is de Mercedes GLE-klasse, ook met 14%
De GLE-klasse is namelijk niets meer of minder dan een grondig doorontwikkelde ML-klasse. Onder de verbeteringen vallen onder meer een verbruik dat over de gehele linie met 17 procent gedaald is.
Verder introduceert Mercedes-Benz in de opvolger van de ML-klasse diverse nieuwe assistentiesystemen, een negentrapsautomaat en het Dynamic Select-systeem voor de afstemming van het onderstel.
Binnenin zien we een groter mediadisplay, dat nu gedeeltelijk is geïntegreerd in het instrumentarium. Afwerking in hoogglans zwart moet het premiumgevoel verhogen.
14 procent bijtelling
Een voor Nederland specifiek belangrijke versie is de GLE 500e 4Matic. Deze combineert een BlueDirect V6 benzinemotor met 333 pk met een elektromotor van 116 pk. Het gecomineerde vermogen is 442 pk, het maximumkoppel is 650 Nm. Door de CO2-uitstoot van 78 g/km voldoet deze versie aan de eisen voor 14 procent bijtelling. De volledig elektrische actieradius is 30 km.
Het benzinegamma bestaat uit de GLE 400 4Matic (333 pk) en de GLE 500 4Matic (435 pk). De diesels zijn de achterwielaangedreven GLE 250d, de GLE 250d 4Matic (allebei 204 pk) en de GLE 350d 4Matic (258 pk en 620 Nm).
De Mercedes-AMG GLE 63 4Matic en GLE 63 S 4Matic zijn meteen ook van de partij. Deze versies zijn goed voor respectievelijk 557 pk en 585 pk.
Mercedes toont de GLE-klasse op 1 april op de New York International Auto Show. Rond de zomer verwachten we 'm bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.