AutoWeek Top 50: Chevrolet Volt/Opel Ampera

Chevrolet Volt
Chevrolet VoltChevrolet VoltOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week zelfs twee (nou ja eigenlijk een eeneiige tweeling): de Chevrolet Volt en Opel Ampera.

Wanneer General Motors, Chrysler en Ford in 2008 op het punt van omvallen staan, doen de Grote Drie een beroep op de Amerikaanse overheid om een doorstart te financieren. De Republikeinse senatoren zien er niets in, sommige suggereren zelfs dat een faillissement de beste optie is (om zo van de verplichtingen naar vakbonden en pensioenfondsen af te komen).

De Democraten, geheel in lijn met de vers gekozen Barack Obama, zien drie miljoen banen op de tocht staan. Desalniettemin vragen ze zich wel af of er met een eventuele kapitaalinjectie nu eindelijk eens auto's gebouwd gaan worden waar de mensen wél op zitten te wachten. De angst bestaat bij de Democraten namelijk dat met het geld gewoon verder wordt gegaan met nemen van 'dezelfde domme beslissingen die al 25 jaar genomen worden'.

General Motors weet het Congres te overtuigen met de begin 2007 aangekondigde Volt die in de pijplijn zit en in 2010 op de markt moet komen. Dat het hier in feite om een hybride gaat met een iets grotere accu en een snoer, wordt angstvallig verzwegen. De auto van de toekomst kan tenslotte geen techniek bevatten die de Japanners al tien jaar in de Prius schroeven. Daar zal de overheid nooit in willen investeren.

Nee, het gaat hier volgens GM om een elektrische auto met een range extender. Dat is nog niet eerder vertoond. Niemand weet nog precies hoe de Voltec-techniek precies in elkaar steekt, dus klinkt het verhaal al snel geloofwaardig. In elk geval geloofwaardig genoeg. Pas wanneer de auto eind 2010 op de markt komt (en iedereen de auto open kan schroeven om te kijken hoe e.e.a. in elkaar steekt) legt GM in een paar bijzinnen vluchtig uit hoe de techniek werkt, al blijven ze het nog steeds volhardend een EV met range extender noemen. Maar goed, dan zijn de staatsmiljarden al binnen, dus who cares?

Met postzegeltje Nederland als één van de belangrijkste exportmarkten blijken de Volt en de vrijwel identieke Opel Ampera niet het aanvankelijk gehoopte succes. Vanwege uitblijvende vraag wordt de productie regelmatig stil gelegd. Dat neemt echter niet weg dat dit wel de auto is die GM redde van de ondergang…

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.