Waarom de Audi Q1 geen Q2 heet
Audi had de op stapel staande Q1-SUV graag Q2 willen noemen, maar omdat Alfa Romeo die naam al heeft geclaimd en de Italianen er geen afstand van willen doen, heeft Audi pech gehad.
De naam Q2 kennen we bij Alfa van het elektronische sperdifferentieel op de vooras van de 147 en de GT. Omdat de Italianen de rechten op deze afkorting hebben, moest Audi bij Alfa Romeo (of eigenlijk het moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles) aankloppen of het wellicht de naam Q2 mocht gebruiken, eventueel tegen betaling.
Volgens Automotive News Europe heeft Audi een officieel verzoek gestuurd naar Alfa Romeo, maar daar is volgens de Duitsers nooit op gereageerd. De Italianen zeggen op hun beurt nooit iets van Audi vernomen te hebben.
De reden dat Audi de Q1 liever Q2 had willen noemen, heeft te maken met het formaat van de auto. Q1 suggereert dat de SUV opereert in de vijver van de Audi A1, terwijl de nieuwkomer een slag groter is en meer verwantschap vertoont met de A3, waarmee hij z'n platform deelt. 'Q2' had de lading dus beter gedekt, maar die vlieger gaat dus niet op.
Voor het gebruik van de afkorting Q4 (voorheen gebruikt door Alfa, tegenwoordig door Maserati) zou Audi eveneens bij Fiat moeten aankloppen, maar volgens Audi heeft het de Italianen hiervoor nog niet benaderd. De Audi Q1 komt halverwege 2016 op de markt.