Chaparral herleeft in Chevrolet GT-concept
De allereerste Chaparral, een conventionele raceauto met de motor voorin, werd in 1961 gebouwd door Dick Troutman en Tom Barnes. In 1962 kochten de coureurs Hap Sharp en Jim Hall twee exemplaren van de Chaparral 1. In eerste instantie gebruikten ze die auto's om mee te racen, maar al snel richtten ze Chaparral Cars op en begonnen de coureurs zelf met het produceren van raceauto's. Die kregen de naamplaatjes 2A tot en met 2J mee, hadden een middenmotor en waren stuk voor stuks revolutionair op het gebied van aerodynamica. In 1979 bouwde het duo de 2K, een Indycar. In 1980 won Chaparral de Indianapolis 500, maar in 1982 trokken Sharp en Hall de stekker uit het team.
Hoogtepunten waren natuurlijk de Chaparral 2E (foto 3) en 2F, met die enorme en reusachtig hoge achterspoilers. De 2J (foto 4) was zo'n knap staaltje vakmanschap dat de technologie werd overgenomen door de Formule 1, maar het kostte Chaparral wel hun plekje in de Can-Am-competitie. Andere teams spraken van oneerlijke concurrentie.
Hoewel Chaparral Cars al ruim drie decennia niet meer bestaat, zijn de overgebleven auto's sinds 2005 te zien in het Permian Basin Petroleum Museum in Midland, Texas. Het raceteam werkte altijd samen met Chevrolet, het merk dat nu met de Chaparral Vision Gran Turismo Concept een ode brengt aan de raceauto's. De concept-car is speciaal ontwikkeld voor het 15-jarig bestaan van het Gran Turismo-racespel en wordt woensdag op de LA Auto Show onthuld. Wat we ervan kunnen verwachten, is nog altijd onduidelijk. Verder dan twee vage teaserplaatjes (foto 1 en 2) reikt de informatievoorziening nog niet.