Volkswagen Touareg onder het mes

Volkswagen Touareg facelift
Volkswagen Touareg faceliftVolkswagen Touareg faceliftVolkswagen Touareg faceliftVolkswagen Touareg faceliftVolkswagen Touareg faceliftVolkswagen Touareg faceliftVolkswagen Touareg faceliftVolkswagen Touareg facelift
In 2002 zag de eerste Touareg het levenslicht en inmiddels rijdt de tweede generatie ook alweer mee sinds 2010. Om het model vers te houden, heeft Volkswagen z'n grote SUV aan een facelift onderworpen.

Er zijn van die facelifts waarbij je twee keer moet kijken om de verschillen met het voorgaande exemplaar te zien. De Touareg is aan zo'n facelift onderworpen, maar als je de tijd neemt, blijken de wijzigingen toch groter dan je aanvankelijk denkt.

Het front van de Touareg lijkt nog altijd op de voorzijde van het huidige exemplaar, maar is toch van onder tot boven opnieuw getekend. Het 'hoekje' van de koplampunits is verdwenen, de behuizingen volgen nu de rechte zijkant van de grille. Die grille is overigens ook op de schop gegaan, hier vinden we nu vier horizontale balken in plaats van twee stuks. Het complete bumper- en spoilerwerk is anders gestileerd: nu in de bekende A-vorm die we kennen van bijvoorbeeld de Scirocco R.

Aan de achterzijde zijn de veranderingen minder opvallend. Een nieuwe bumper, waar nu led-mistverlichting in is verwerkt, prijkt onder aan de Touareg-kont en ook de uitlaatpijpen zijn anders getekend. Verder heeft Volkswagen twee nieuwe setjes lichtmetalen wielen klaarstaan: 18-inch Arica en 20-inch Masafi-exemplaren. Ook een vijftal nieuwe lakkleuren maakt zijn opwachting op de vernieuwde Volkswagen.

In het interieur monteren de Duitsers nieuwe draaiknoppen en her en der wat chroomaccenten. De verlichting van alle knoppen is voortaan wit in plaats van rood en de knoppen boven het infotainmentsysteem zijn gewijzigd.

Voor Nederland zal het motorenpalet bestaan uit de 3,0-liter V6 Hybrid en de 204 en 258 pk sterke uitvoeringen van de V6 TDI. De instapdiesel is met een verbruik van 6,6 l/100 km minder dorstig en de sterkste V6-zelfontbrander levert meer vermogen dan de huidige 240 pk sterke versie. Toch is-ie met een verbruik van 7,2 l/100 km zuiniger (189 gram CO2 per kilometer) dan z'n voorganger. De Nederlandse importeur zal bij voldoende interesse ook de 340 pk sterke V8-diesel naar ons land halen. De hybride-versie blijft ongewijzigd. Deze zomer worden de Nederlandse prijzen bekendgemaakt, in oktober staat de vernieuwde Touareg in de showrooms.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.