Gereden: Audi A8
Mercedes-Benz bewees dit jaar met de nieuwe S-Klasse opnieuw toonaangevend te zijn als het gaat om technische innovaties en topcomfort. Audi, dat nog steeds als slogan Voorsprong Door Techniek heeft, kan dan natuurlijk niet achterblijven. Toch doet Audi dat eigenlijk wel, zo blijkt bij een eerste kennismaking met de vernieuwde A8. De innovaties in het opgefriste vlaggenschip van Audi zijn namelijk op de vingers van één hand te tellen. Eigenlijk maakt alleen de nieuwe Matrix-lichttechniek echt indruk.
Anders dan bij de concurrentie worden de dynamische koplampen in deze Audi niet mechanisch, maar volledig elektronisch bediend. Dat kost minder energie en leidt tot een sneller en nauwkeuriger resultaat als verblinding van tegenliggers moet worden voorkomen. Verblinding van de tegenligger wordt voorkomen door alléén de betreffende auto of fietser in de lichtbundel te ontzien. In de nieuwe A8 gebeurt dat door een aantal van de 25 diodes in de led-koplampen uit te schakelen of te dimmen. Het Matrix-systeem, dat helaas niet standaard is, kan acht verschillende soorten weggebruikers onderscheiden en bijna een miljard verschillende lichtconfiguraties creëren.
Lichtpunten
De nieuwe A8 is overigens niet alleen 's nachts, maar ook overdag makkelijk te herkennen, dankzij de nieuwe, dynamische richtingaanwijzers, die we eerder al in de R8 zagen. Verschillende blokjes led-licht gaan opeenvolgend branden, waardoor een soort van vegende beweging wordt gesimuleerd.
Het rijgedrag van de A8, standaard voorzien van Quattro-vierwielaandrijving, was al goed en wat dat betreft is er geen nieuws onder zon. Hij profiteert nog steeds van z'n relatief lichte carrosserie, dankzij het aluminium Spaceframe, waardoor hij zich in bochten verrassend goed gedraagt voor een auto van dit kaliber. Daar helpt nu ook de nieuwe, elektromechanische stuurbekrachtiging aan mee, die de hydraulische stuurbekrachtiging van de alweer drie jaar oude A8 vervangt. De limousine stuurt er heel precies mee, zo blijkt. Overigens voert de A8 voor het eerst ook zelf kleine stuurcorrecties uit, als hij onbedoeld buiten de rijstrook belandt. Maar terwijl de nieuwe Mercedes S-Klasse zelfs in de file het stuurwerk uit handen neemt, moet je in de A8 nog gewoon zelf de koers in de gaten houden.
Audi heeft bij de vernieuwing van de A8 ook de motoren nog eens onder handen genomen en ze voldoen nu allemaal aan de Euro 6-emissienormen. Bij de 3.0 TDI, in Europa de meeste verkochte motorversie, is het verbruik gereduceerd met een half litertje op de 100 kilometer, oftewel zo'n 8 procent. De CO2-uitstoot daalde tegelijkertijd met 14 gram. In de praktijk blijkt dat je met deze populaire motorversie nog steeds niks tekort komt. Zijn vermogen steeg met 8 pk en ook het koppel nam toe, met 30 Nm. De zescilinder diesel kan de A8 nog steeds gemakkelijk aan, alleen het geluid doet je soms naar een zwaarder gemotoriseerde versie verlangen. Daar heeft Audi er genoeg van in de aanbieding: van kloeke achtcilinders tot de almachtige W12.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A8 5.2 V10 | Massage | SoftClose | Luchtv | S/K Dak | Camera
- 2007
- 164.000 km

Audi A8 60 TFSI e quattro | Audi Exclusive | B&O | 4-wiel best. | Softclose | Massage | Pano | HUD
- 2022
- 59.980 km

Audi A8 4.0 TFSI S8 Plus Quattro Exclusive V8T 520PK/Pano/Led/Bang&Olufsen/Leder/Virt. displ/
- 2017
- 97.783 km