GM moet kosten besparen in Australië

Holden HSV Gen-F Maloo Clubsport
Hoe lang de Australische auto-industrie nog blijft bestaan, is onzeker. Eerst trok Ford zich terug uit het continent en nu krabt ook General Motors zich achter de oren.

De sterke Australische dollar maakt het voor autoproducenten behoorlijk prijzig om op het zuidelijke continent auto's van de band te laten rollen. Ford maakte bekend z'n enige fabriek, waar de Falcon het levenslicht zag, te sluiten. General Motors wil een soortgelijk einde aan z'n Australische avontuur voorkomen, maar moet daarvoor wel offers maken.

Mike Devereux, uitvoerend directeur van Holden, dat onder GM-vlag in Australië wordt gevoerd, zegt tegenover Leftlane dat het met de lokale vakbonden om de tafel moet gaan zitten om tot een overeenkomst te komen. General Motors wil graag z'n fabrieken open houden, maar zal daarvoor moeten gaan snijden in de salarissen. Eerder al maakte het concern bekend om zo'n 500 werknemers permanent naar huis te sturen.

"Het zal zowel voor ons als voor onze werknemers een moeilijke beslissing zijn, maar het is er ook een die de autoindustrie in dit land kan redden", aldus Devereux. Momenteel zijn GM en Toyota nog de enige autofabrikanten in Australië.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.