VriMiBolide: Pontiac Firebird Trans Am

Pontiac Firebird
Vrijdag, tijd voor de VriMiBo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Pontiac Firebird Trans Am!

Eigenlijk wilde Pontiac een tweezits sportauto bouwen, gebaseerd op de Banshee concept, maar dat zag moederconcern General Motors niet zitten. Men was bang dat een dergelijk potente auto de Corvette teveel in het vaarwater zou zitten. Als goedmakertje mocht Pontiac het F-platform van de Chevrolet Camaro gebruiken. De auto die daar op gebouwd werd, kwam in 1967 op de markt als Firebird. Maar met de komst van de Firebird Trans Am creëerde het merk niet alleen een spannende sportauto, maar tegelijk één van de bekendste filmhelden aller tijden.

Twee jaar na de introductie van de Firebird kwam men met het Trans Am Performance and Appearance Package. Als snel werd het Trans Am-pakket uitgebreid en was het vaak synoniem voor de snelste editie van de Firebird. Vrijwel altijd was de Trans Am een V8, terwijl de 'gewone' Firebird er ook met zes- en zelfs viercilinders was. De enige uitzondering was in 1989, toen de Trans Am geleverd werd met een van Buick afkomstige V6 turbo. Zonder uitzondering hadden ze meer dan 200 pk, dus snel waren ze eigenlijk allemaal wel.

Meer nog dan de prestaties werd de auto echter bekend door z'n vele optredens in films en series. De tweede Trans Am maakte furore in de film Smokey and the Bandit, zowel deel één als het vervolg. En ook één van de meest iconische auto's aller tijden was een Pontiac. Een derde generatie Trans Am diende namelijk als KITT in de serie Knight Rider.

Hoe een auto een televisielegende werd:

Video

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.