Oud vernieuwt: Eagle's Jaguar E-Type Speedster

Eagle E-Type Lightweight Speedster
Eagle E-Type Lightweight SpeedsterEagle E-Type Lightweight SpeedsterEagle E-Type Lightweight SpeedsterEagle E-Type Lightweight SpeedsterEagle E-Type Lightweight Speedster
De Jaguar E-Type is zonder twijfel één van de meest iconische sportauto's aller tijden. Restauratiebedrijf Eagle onthult een nieuwe moderne versie van de auto: een lichtgewicht zonder dak.

Anno 2011 is het precies vijftig jaar geleden dat Jaguar de E-Type voor het eerst aan het grote publiek toonde. Het model geldt nog altijd als een symbool binnen de autowereld. Dit was 25 jaar geleden reden genoeg voor het Britse autorestauratiebedrijf Eagle om zich te storten op het in ere herstellen en zelfs verbeteren van E-Types. Nu onthult men een eigen variant op de auto, de Lightweight Speedster.

Glad bodywork

Het design van de auto is grotendeels gelijk gebleven, al ontbeert de Speedster, zoals de naam doet vermoeden, een dak. Daarnaast is de voorruit verlaagd en verlengd, ligt de auto lager bij de grond en is het gladde bodywork, afgezien van de verlichting, vrij van versiersels en andere tierlantijnen. Ook van binnen is deze E-Type opgefrist: de bestuurderskant is nadrukkelijker vormgegeven als een cockpit, door de aluminium console en retro-stijl leren bekleding.

De auto weegt rond de 1000 kilo en heeft een 310 pk en 460 Nm krachtige 4.7-liter zes-in-lijn in het vooronder, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak die via een sperdifferentieel de achterwielen aandrijft. Daarmee doet de Lightweight Speedster zo'n vijf seconden over de sprint van nul tot honderd. De topsnelheid ligt rond de 260 kilometer per uur. Om te zorgen dat die prestaties gepaard gaan goede wegligging, monteert Eagle 16-inch wielen, geventileerde aluminium remschijven en een moderne ophanging.

De officiële onthulling van de auto vind eind juni plaats tijdens Salon Privé, een evenement voor luxe auto's in het Britse Syon Park.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.