Honda e:Ny1

De Honda e:Ny1 is een volledig elektrische, vijfdeurs SUV die sinds 2023 op de markt is. De auto geldt als de tweede volledig elektrische Honda, na de kleine Honda E. Het is een model dat gezien mag worden als de elektrische variant van de Honda HR-V en geldt als een concurrent voor onder andere de Volkswagen ID.3, de Renault Mégane E-Tech Electric en de Kia e-Niro. De Honda e:Ny1 beschikt over één elektromotor, die op de vooras is geplaatst, en komt in twee uitvoeringen, die technisch identiek aan elkaar zijn. De twee smaken van de Honda e:Ny1 heten Elegance en Advance, waarbij de Advance de iets meer aangeklede variant is. Beide modellen beschikken over een 69 kWh-accupakket met een maximum vermogen van 150 kW (204 pk) en hebben een actieradius van 412 kilometer. Een sprintje van nul naar honderd is gedaan in 7,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur. De auto is net geen 4,4 meter lang en 1.8 meter breed. De bagageruimte heeft een inhoud van 361 liter. Het interieur biedt al met al plaats aan vijf volwassenen. Het opladen van de Honda e:Ny1 kan met 3-fasen tot 11 kW. Hang je de auto aan de snellader, dan gaat dit met 78 kW. Het opladen van 20 naar 80 procent gaat zodoende in respectievelijk 4 uur en 7 minuten en 51 minuten. Het interieur van de Honda e:Ny1 is getooid met een vrij groot infotainmentscherm, die bijna alle opties in de auto bedient. Een handigheidje met dit scherm, is dat het in drieën is gedeeld. Dat betekent dat je de autofuncties en je airco kunt blijven bedienen als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van je navigatie. Het interieur zelf is niet al te spannend en je zit opvallend rechtop, terwijl je bij menig concurrent toch iets meer ontspannen kunt plaatsnemen. De materiaalkeuze van het interieur richt zich met name op robuustheid en wat minder op verfijning. De Honda e:Ny1 ligt goed op de weg en beschikt dan ook over een keurig afgesteld onderstel. Dit is vrij typisch voor deze Japanse fabrikant en met de e:Ny1 schiet het opnieuw raak. Ook op snelheid blijft de Honda strak sturen en is van onderstuur nauwelijks sprake, ondanks de voorwielaandrijving. Ook behoorlijk kenmerkend voor Honda, is de relatief hoge aanschafprijs. Die begint bij € 48.750 voor een rijklaar model en dat is duidelijk hoger dan bij de concurrentie. Dit is de prijs van een instapper, de beter uitgeruste Advance begint bij € 52.820. De eerder genoemde modellen gaan voor minder weg en wie ietsje verder kijkt, ziet dat zelfs een Tesla Model Y voor dergelijke prijzen te koop staat. De Honda e:Ny1 zou echter veel beter moeten zijn op de lange termijn. Volgens de fabrikant is de accudegradatie een stuk minder dan bij andere EV’s en ook de bouwkwaliteit zou een stuk beter moeten zijn. Of dit daadwerkelijk het geval is, moet de tijd uitwijzen.
  • comfort
    10,0
  • prestaties
    8,0
  • betrouwbaarheid
    10,0
  • kosten
    8,0

Meer over de Honda e:Ny1