XC40
5-deurs, suv, 2018-2022
- Nieuw vanaf€ 38.485
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Comfort, ruimte en veiligheid: dat maakt de Volvo XC40 zo interessant. Dit model is sinds 2018 op de markt en heeft sinds die tijd al een aantal veranderingen doorgemaakt. Zo kreeg hij in de afgelopen jaren een fris uiterlijk en verschillende nieuwe motorisaties.
We hebben alle mogelijkheden om een Volvo XC40 te kopen op een rij gezet:
Nieuw uit voorraad | € 51.440 - € 60.804 |
Tweedehands | € 20.945 - € 60.247 |
Private lease | vanaf € 739 |
Nieuwe Volvo XC40 uit voorraad
Met de Volvo XC40 ga je lekker comfortabel de weg op. Zowel het onderstel als het interieur zorgen er namelijk voor dat je prima in deze auto kan vertoeven. Als je er dagelijks mee op stap gaat of langere afstanden rijdt, is deze Volvo zeker geen verkeerde keuze.
Voor degenen die een hoge instap waarderen maar toch een compacte auto willen, is de XC40 ook een ideale optie. Hij biedt genoeg ruimte van binnen, zoals je van een SUV mag verwachten. Dat maakt hem een goede kandidaat als gezinsauto.
Daarnaast sluit de XC40 goed aan bij het veilige imago van Volvo. Hij is namelijk uitgerust met moderne veiligheidssystemen zoals adaptieve cruisecontrol, lane assist en een semi-autonome rijassistent.
Problemen die bestuurders van de XC40 ervaren, hebben veelal met de software van de auto te maken. Dit is na een aantal updates wel aanzienlijk verbeterd. Een andere ergernis die nog wel eens wordt genoemd is het luid blazen van de koelventilator tijdens het opladen.
Je komt de Volvo XC40 tegen met een hoop verschillende motorisaties. Zo zijn ze te vinden met benzine- of dieselmotor, en met verschillende hybride opties. Tot april 2024 is hij zelfs geleverd als volledig elektrische auto. Deze elektrische variant heeft tegenwoordig een andere naam: EX40. Nieuw is de XC40 alleen nog leverbaar als hybride of benzine, de dieselmotor is niet meer leverbaar.
Diesels zijn er met twee motoren: de 150 pk D3 en de 190 pk D4. Als je een benzinemotor wilt, heb je meer keuze. Het vermogen van deze motoren varieert tussen de 129 pk (T2) en de 247 pk (T5).
Naast de conventionele aandrijflijnen is er ook nog keuze tussen een aantal hybride opties. Als eerste heb je mild-hybrides, waarbij de benzinemotor licht wordt ondersteund door een elektromotor. Deze hebben een vermogen van 163, 197 of 250 pk. De mild-hybride motoren worden aangeduid als B3, B4 en B5.
Daarnaast wordt de XC40 ook als plug-in hybride geleverd, waarbij de benzinemotor en elektromotor samenwerken. Het grote voordeel van een plug-in hybride is dat deze een accupakket heeft, dat je kunt opladen met een stekker. Hierdoor kun je 35 tot 45 kilometer volledig elektrisch rijden. Meer weten over hoe zo’n plug-in hybride werkt? Dat lees je hier.
Als laatste is de XC40 als occasion ook met volledig elektrische aandrijflijn te krijgen. Hierin heb je keuze tussen verschillende varianten met een vermogen tussen de 231 en 408 pk. De actieradius van de XC40 Recharge ligt tussen de 400 en 572 kilometer.
De XC40 rijdt verder als een echte Volvo. Zowel het onderstel als de stoelen zijn lekker comfortabel, wat de auto ideaal maakt voor langere ritten.
Hoewel de XC40 het kleinste model uit de Volvo SUV-reeks is, biedt hij de nodige ruimte van binnen. Je kunt prima met twee volwassenen op de achterbank zitten, met kinderen is dit natuurlijk helemaal goed te doen. Dat maakt dit model dan ook een populaire gezinsauto.
Ook de kofferbak is ruim genoeg voor je spullen. De bagageruimte van de normale benzine- en de mild-hybride auto’s is 452 liter. Met de achterbank neergeklapt neemt dit toe naar 1.328 liter. De plug-in hybrides leveren aardig wat laadruimte in: deze hebben namelijk een inhoud van 405 liter.
Over het algemeen is de Volvo XC40 een betrouwbare auto. Wel zijn er een aantal problemen die vaker bij dit model voorkomen.
Zo raken de afvoeren van de XC40's met een panoramadak nog wel eens verstopt, met lekkage tot gevolg. Uitgedroogde rubbers kunnen hetzelfde euvel veroorzaken. Dit is gelukkig eenvoudig te voorkomen door de afvoeren en rubbers regelmatig te (laten) controleren.
Ook geven de aandrijfeenheden van de kofferklep zo nu en dan problemen, wat zorgt voor een krakend geluid bij het openen. Een ander kwaaltje wat bij deze auto voor een krakend geluid kan zorgen, is slijtage aan de veerpootlagers. Dit hoor je tijdens het rijden. Inmiddels zijn er betere onderdelen beschikbaar die dit probleem voorkomen.
Als laatste zijn softwareproblemen bekend bij de Volvo XC40. Dit is door een aantal updates al wel een stuk verbeterd.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Volvo XC40.
Ook benieuwd naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Volvo XC40? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi Q3
- BMW X1
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, suv, 2018-2022
5-deurs, suv, 2022-heden
5-deurs, suv, 2020-2022
5-deurs, suv, 2022-2024