
Trabant 601 (1988)
Zoals beloofd zou ik deze review bijhouden :) We zijn inmiddels alweer 8dkm verder. De vakantiereis...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
West-Duitsland had zijn Volkswagen - Oost-Duitsland zijn Trabant. Ook dit wagentje had immers als voornaamste doel de bevolking op een betaalbare manier van transport te voorzien, al moesten Oost-Duitsers soms jaren wachten voor ze een Trabant mochten kopen. De eerste Trabant (de P50) verscheen in 1958 en werd gebouwd in Zwickau in de fabriek die voor de oorlog Horchs maakte.
De meeste carrosseriedelen waren van Duroplast: een wel heel aparte kunststof die als hoofdbestanddelen katoenvezels en phenolhars had. Maar het is niet waar dat de hele carrosserie daarvan gemaakt was. Er is namelijk een stalen binnendeel waaraan alle Duroplast-componenten zijn bevestigd. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt met een inhoud van 594 cc (de eerste modellen hadden nog 500 cc). De Trabant 601 die in 1964 verscheen is verreweg het meest bekende model. Toen hij nieuw was, was het best een moderne auto, maar het model bleef ongekend lang, praktisch ongewijzigd, in productie en raakte al snel achterop in tegenstelling tot de auto's uit het westen.
De 601 werd tot 1990 geleverd en in dat laatste jaar werden er nog 90.000 gebouwd met een modernere viertaktmotor uit de Volkswagen Polo. Op 1 april 1991 sloten de fabriekspoorten definitief. Tegen die tijd waren er ruim drie miljoen Trabants gebouwd. Naast de tweedeurs 'Limousine' was er ook een station-uitvoering (de Kombi) en een open model (de Kübel). Na de val van de muur beleefde de Trabant een korte opleving buiten voormalig Oost-Duitsland en werden ze overal naar Europa geëxporteerd.
In Nederland was overigens lange tijd een importeur van het merk. Voor 3.575 gulden leverden zij een Trabant 601 in 1965. Echte liefhebbers van deze auto moeten de film Go Trabi Go zien. Hierin staat een Trabantje centraal als onderdeel van de familie Struutz die na de val van de muur op vakantie gaan naar Italië.
Zoals beloofd zou ik deze review bijhouden :) We zijn inmiddels alweer 8dkm verder. De vakantiereis...
Als je een Trabant rijdt, trek je al makkelijk behoorlijk de aandacht. Wil je écht zeker weten...
Een auto is meer dan een hoop staal, olie en rubber en heeft een eigen verhaal om te worden...
Weinig auto's zijn zo duidelijk een erfstuk uit andere tijden als de Trabant. Het is stiekem...
De volksauto van de DDR, de Trabant 601, is 26 jaar lang gebouwd, maar in al die tijd slechts...
Mijn Trabant 601 S Kombi. Al een lange tijd ben ik gefasineerd door deze auto. De geschiedenis,...
In de onregelmatig terugkerende rubriek 'In het wild' zetten we bijzondere auto's in het zonnetje...
WIE KOOPT ER NOU EEN TRABANT??? Mijn vader in 1964. En ik onlangs. Het was mijn vaders...
HELLA heeft een aerodynamische Rear Wing Lighting in serieproductie gebracht.
Er bestaat niets beters dan een Trabant, elke andere auto kan er niet aan tippen. Men moet wel een beetje verstand hebben om je Trabi te onderhouden, maar aangezien de auto zo weinig inhoud heeft, is...
Ik had lang geleden mijn zinnen gezet op een Trabant Universal, een stationcar die ook nog...
Rijden in de Trabant is nog steeds een feest. We doen het veel te weinig en dat is jammer. De auto is geweldig om te rijden op binnendoor weggetjes. Op de snelweg voel je je al snel niet veilig want het...
Nog nooit zoveel plezier gehad van een klassieker. In 1957 kwamen de eerste modellen uit,...
De volksauto van de DDR, de Trabant 601, is 26 jaar lang gebouwd, maar in al die tijd slechts...
Zoals beloofd zou ik deze review bijhouden :) We zijn inmiddels alweer 8dkm verder. De vakantiereis...
Mijn Trabant 601 S Kombi. Al een lange tijd ben ik gefasineerd door deze auto. De geschiedenis,...
WIE KOOPT ER NOU EEN TRABANT??? Mijn vader in 1964. En ik onlangs. Het was mijn vaders...
Er bestaat niets beters dan een Trabant, elke andere auto kan er niet aan tippen. Men moet wel een beetje verstand hebben om je Trabi te onderhouden, maar aangezien de auto zo weinig inhoud heeft, is...
Ik had lang geleden mijn zinnen gezet op een Trabant Universal, een stationcar die ook nog...
Rijden in de Trabant is nog steeds een feest. We doen het veel te weinig en dat is jammer. De auto is geweldig om te rijden op binnendoor weggetjes. Op de snelweg voel je je al snel niet veilig want het...
Nog nooit zoveel plezier gehad van een klassieker. In 1957 kwamen de eerste modellen uit,...
Als je een Trabant rijdt, trek je al makkelijk behoorlijk de aandacht. Wil je écht zeker weten...
Weinig auto's zijn zo duidelijk een erfstuk uit andere tijden als de Trabant. Het is stiekem...
In de onregelmatig terugkerende rubriek 'In het wild' zetten we bijzondere auto's in het zonnetje...