Renault 16

Renault geeft in 1965 de eerste foto's vrij van haar nieuwe R16. Het is, geheel in overeenstemming met de laatste mode, een combi-limousine, dus een comfortabele reiswagen met - dankzij een grote vijfde deur - het praktisch nut van een stationwagon.

De R16 is de eerste grote auto volgens dat concept. Bovendien is de R16 multi-purpose avant-la-lettre. De achterbank is verschuif-, omklap- en uitneembaar. De achterbankleuning kan in plaats van naar voren, juist omhoog geklapt worden. Het meubilair kent daarnaast een 'position maman', waarbij de voorstoelen helemaal naar achteren geschoven kunnen worden en de achterbank helemaal naar voren, zodat een reiswieg veilig ingeklemd op de achterbank kan worden neergezet. In tegenstelling tot de meeste combi's uit die tijd is de bagageruimte netjes afgedekt.

De R16 wordt aangedreven op de voorwielen en heeft eigenlijk een middenmotor, want de in lengterichting voorin geplaatste motor ligt achter de vooras. Samen met de onafhankelijke wielophanging rondom (!) levert dat een zeer stabiel weggedrag op. Opvallend is de wielbasis, die links groter is dan rechts. De bijna geheel uit aluminium vervaardigde viercilinder van 1.470 cc levert 55 pk en is voorzien van een gesloten koelsysteem met zelfdenkende ventilator. Het vooruitstrevende model wordt dan ook mateloos populair bij het publiek en het concept wordt veelvuldig geïmiteerd. In maart 1968 wordt de sportieve TS toegevoegd aan het gamma. De TS heeft een 1.565 cc motor met 83 pk. Voor modeljaar 1971 krijgt de R16 een gewijzigde achterzijde met grotere, rechthoekige achterlichten en een matzwarte, doorlopende strip aan de bovenzijde. Eind 1973 verschijnt de luxe TX, met een tot 1.647 cc vergrote motor van 93 pk, een vijfversnellingsbak, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen vóór en dubbele vierkante koplampen. Airco, automaat en leer behoren tot de opties.

Vanaf 1976 wordt het aanbod R16 geleidelijk uitgedund. De laatste exemplaren lopen in 1979 van de band, wanneer de R20 de R16 vervangt. In totaal werden 1.846.000 stuks gebouwd.

Nieuws
Renault 16
Nieuws

Deze Renault 16 kreeg een subtiele make-over - In het wild

In 1965 wist de Renault 16 zich meteen te onderscheiden, onder andere met de motor achter...

53
Nieuws
Renault 16
Nieuws

Trouwe Renault 16 is al 22 jaar bij dezelfde eigenaar - In het Wild

De Renault 16 was een auto waar je prima verliefd op kon worden. Ook de eigenaar van deze...

58
Volvo EX30 Twin Motor Performance
aangeboden door Volvo

Nieuw: de Volvo EX30 Europa en Europa Sport

Twee nieuwe uitvoeringen die extra rijke uitrusting bieden, voor een extra scherpe prijs....

Nieuws
Renault 16
Nieuws

Renault 16 (1972) - In het Wild

De Renault 16 was één van de grootste successen van Renault in de vorige eeuw. Tegenwoordig...

72
Nieuws
Renault wielbasis 4 6 16
Nieuws

De Vluchtstrook: Asymetrische Renaults

Op het typeplaatje, de tankdop en de plek van het stuurwiel na zijn de meeste auto’s keurig...

50
Renault 16 Classics Klokje Rond
Klokje rond

Renault 16 TX (1978) - Klokje Rond Klassiek

Klokje Rond Klassiek is gebaseerd op de bekendste rubriek van AutoWeek. In deze eerste aflevering...

55
Renault 16
Nieuws

Rijden met Renault-klassiekers - Special

In de buurt van de Renault-fabriek in Flins, vlakbij Parijs, kregen we de kans om te rijden...

71
Nieuws
Renault 16
Nieuws

In het wild: Renault 16 (1967)

AutoWeek-lezer Remko van de Weerd wist ons de verblijden met deze fris ogende Renault 16....

41
Nieuws
Renault 16
Nieuws

Halve eeuw Renault 16

Het is inmiddels een halve eeuw geleden dat Renault de eerste 16 produceerde. De Fransen leggen...

101
Gebruikersreview
Renault R16 (1966)
Gebruikersreview

Renault R16 (1966)

Dit is mijn tweede R16. De eerste heb ik zo’n beetje opgereden. Inmiddels is deze tweede...

4
Gebruikersreview
Renault R16 (1978)
Gebruikersreview

Renault R16 (1978)

Heerlijke auto, die we al 12 jaar als gezinsauto gebruiken, zomer en winter dus, zij het niet...

12