Morris Minor

Alec Issigonis werd tot ridder benoemd vanwege het briljante concept van de Mini dat hij bedacht, maar ook zijn Morris Minor mocht er zijn. Net als de Mini was ook de Minor slim en ruim en had hij een uitstekend weggedrag. De Minor stamde van 1948 en was vanaf het begin leverbaar als tweedeurs (de Saloon) en cabriolet (de Tourer). Een vierdeurs sedan volgde in 1950, terwijl een met hout betimmerde stationwagon (de Traveller), een Pick-up en een Van weer twee jaar later verkrijgbaar waren.

De eerste auto's kwamen met een 918 cc viercilinder van 29 pk, die in lijn was geplaatst en de Minor een topsnelheid van ruim 100 km/h bezorgde. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar aan de spijl in de voorruit en de koplampen die nog in de grille zijn geplaatst, vanaf 1951 verhuisden deze naar de spatborden. Even later werd de Mk2 geïntroduceerd, die nu standaard met een motor van 803 cc en 30 pk kwam en een licht aangepast ex- en interieur had. De Minor 1000 die in 1956 zijn intrede maakte deed daar nog een schepje bovenop. Eerst had hij een cilinderinhoud van 948 cc, weer een jaar later werd dat nogmaals vergroot naar 1.098 cc. De door een spijl in tweeën gedeelde voorruit had nu overigens plaats gemaakt voor een panoramische voorruit uit één geheel, en ook de achterruit werd vergroot.

In februari 1961 liep de miljoenste Minor van de band en om dat heugelijke feit luister bij te zetten werd er een 'limited edition'-uitvoering geleverd van 350 Minors die stuk voor stuk lichtpaars werden gelakt en een wit interieur kregen. Met de 1.098 cc motor was de Minor tot een top van 124 km/h in staat. De laatste Tourer werd in 1969 gebouwd, een jaar later liep de laatste sedan van de band. De allerlaatste Engelse Morris Minor die gebouwd werd was een Traveller in 1971. In Nieuw-Zeeland ging men daarna overigens nog drie jaar door in een assemblagefabriek, maar in 1974 was het daar toen ook afgelopen. In de fabriek in Cowley, vlak bij Oxford, en later in Birmingham werden tussen 1948 en 1971 uiteindelijk ruim 1,6 miljoen Minors gebouwd.