Lotus Elan (1992) - In het Wild
Bij de naam Lotus Elan veren ongetwijfeld liefhebbers van jaren 60-auto's op. Die moeten we...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De altijd inventieve Colin Chapman, oprichter van het excentrieke Lotus, presenteert op de London Motor Show de Elan. De karakteristieke roadster is als eerste Lotus-model met het befaamde backbone chassis uitgerust (een 'ruggengraat' van plaatstaal, die aan beide zijden eindigt in een vork). Daarop is een glasvezel carrosserie gemonteerd, wat garant staat voor een uiterst stijve constructie. De carrosserie is ontworpen door Ron Hickman, de man die later de Black & Decker Workmate zou uitvinden.
De Elan beschikt over onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. Pers en publiek zijn dan ook enthousiast over de perfecte wegligging. Die superbe handling gaat nu eens niet vergezeld van een keiharde vering, zoals gebruikelijk bij sportwagens. Integendeel, de vering is aangenaam soepel, zonder verlies aan scherpte. Bijzonder zijn ook de klapkoplampen die bij de bediening ervan gebruik maken van het vacuüm van de motor.
In het vooronder van de Elan S1 (eerste serie) vinden we een Coventry Climax viercilindermotor van 1.499 cc met 100 pk. Bij de S2, die in 1964 verschijnt, vinden we echter een nieuw 1.558 cc Ford-motorblok, door Chapman voorzien van een cilinderkop met Twin Cam-techniek (dubbele nokkenassen) en mede daardoor nu 106 pk leverend. De S3 uit 1966 is ook als elegante coupé leverbaar en vanaf 1967 kan ook gekozen worden voor de Elan +2, een 2+2.
In 1970 verschijnt de tweekleurige Sprint, met een 126 pk sterke motor. Decennia later vormt de Elan nog altijd de inspiratiebron voor vele roadsters. In totaal worden tussen 1962 en 1973 ongeveer 12.000 exemplaren gebouwd.
Bij de naam Lotus Elan veren ongetwijfeld liefhebbers van jaren 60-auto's op. Die moeten we...
Vandaag bedanken we AutoWeek-lezer Daniël Spoelder hartelijk voor deze zeldzame Lotus die...
Elektrische auto’s hebben doorgaans een hoog motorvermogen. Ook zijn EV’s door hun...
De auto op deze foto's is niet de eerste Lotus die de naam Elan droeg. Daarvoor moeten we...
In de modellenstroom die Lotus de komende jaren over ons heen laat vloeien, vervult de Elan...
De modelnamen van Lotus beginnen traditiegetrouw met een 'E' en blijkbaar waren de namen op,...
Bij de naam Lotus Elan veren ongetwijfeld liefhebbers van jaren 60-auto's op. Die moeten we...
Vandaag bedanken we AutoWeek-lezer Daniël Spoelder hartelijk voor deze zeldzame Lotus die...
De auto op deze foto's is niet de eerste Lotus die de naam Elan droeg. Daarvoor moeten we...
In de modellenstroom die Lotus de komende jaren over ons heen laat vloeien, vervult de Elan...
De modelnamen van Lotus beginnen traditiegetrouw met een 'E' en blijkbaar waren de namen op,...