Bugatti EB 110

Superauto's schieten eind jaren tachtig, begin jaren negentig als paddestoelen uit de grond. De Bugatti EB 110 GT, die de wederopstanding van het roemruchte merk inluidt, is het zoveelste bewijs daarvan. De nieuwe Bugatti wordt met veel gevoel voor drama op 14 september in Parijs onthuld, één dag voor de 110e verjaardag van Ettore Bugatti, oprichter van het merk. Dat verklaart tevens de naamgeving van de EB 110.

Het imponerende model wordt aangedreven door een 3,5 liter V12 met 5 kleppen per cilinder, 4 turbo's, 560 pk en 611 Nm. De 100 km/h wordt na 3,6 s. aangetipt en pas bij 336 km/h is de fut eruit… Vierwielaandrijving, een zesbak en een koolstofvezel chassis zijn uiteraard aanwezig. Om een indruk van de verhoudingen te geven: de EB 110 is slechts 4,40 meter lang maar wel 1,94 meter breed, en weegt 1.796 kg.

In de nieuw opgezette fabriek in het Italiaanse Campogalliano, bij Modena, moeten per jaar 150 exemplaren gebouwd worden. Niet lang na de GT wordt de Super Sport geïntroduceerd, een nog snellere versie van de EB 110, met 650 pk. De Super Sport is herkenbaar aan de speciale luchtopeningen achter de zijruiten (met 'gaatjes') en de zevenspaaks wielen. Na vijf jaar en slechts 126 EB 110's is het alweer over voor Bugatti: de vraag naar exotische sportwagens is wereldwijd tot het nulpunt gedaald door de kwakkelende economie. Na het faillissement worden door de nieuwe eigenaar Jochen Dauer nog ongeveer 12 exemplaren gebouwd, voor de stekker er definitief uitgaat.