BMW 5-serie G30/G31 (2017-2023)

BMW 5-serie

Plus & Min

  • +Dynamisch rijgedrag
  • +Comfort
  • +Breed motorisch aanbod
  • -Duur in aanschaf
  • -Hoge onderhoudskosten
  • -Niet heel ruim achterin

Comfortabel en dynamisch rijden: de BMW 5-serie wist deze aspecten goed te combineren. De zevende generatie werd van 2017 tot 2023 nieuw verkocht en is als occasion nog steeds populair. Door de brede keuze aan optiepakketten en motorisaties is het voor verschillende bestuurders een interessante auto.

Kopen of leasen

We hebben alle mogelijkheden om een BMW 5-serie te kopen op een rij gezet:

Tweedehands € 19.950 - € 89.950

Vergelijk BMW 5-serie occasions

Is de BMW 5-serie G30/G31 een goede keuze?

Bij de zevende generatie 5-serie heeft BMW zich duidelijk gefocust op meer comfort. Het soepele onderstel en de stilte tijdens het rijden maken het dan ook een heerlijke auto voor dagelijks gebruik. Ook het maken van lange ritten is in deze auto helemaal geen probleem. 

Ondanks dat deze 5-serie comfortabeler is dan zijn voorgangers, heeft hij zijn dynamische rijgedrag behouden. Daardoor heeft de auto een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Voor een extra sportieve rijervaring kun je kiezen voor een exemplaar met M-onderstel. 

De BMW 5-serie is uitgerust met verschillende moderne veiligheidssystemen. Zo is hij bijvoorbeeld voorzien van adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie. Hierdoor kun je met meer gemak en een veilig gevoel de weg op.

In 2020 kreeg de 5-serie een facelift. BMW noemt dit ook wel een LCI - Life Cycle Impulse. Hierbij kreeg de auto kleine wijzigingen in zijn uiterlijk en werden er wat technische wijzigingen aangebracht aan de motoren. Voor degenen die een nét wat modernere auto zoeken is dit misschien een interessante optie. 

Het grootste nadeel aan de 5-serie zijn de kosten die de auto met zich meebrengt. Niet alleen is hij relatief duur in aanschaf, ook het onderhoud is prijzig. Dit is natuurlijk wel iets wat je kunt verwachten bij een auto uit het premium segment. 

 

Prestaties en comfort

Zoals we van BMW gewend zijn is ook deze 5-serie geleverd met een breed aanbod aan motoren. Allereerst kun je kiezen uit een aantal benzine- of dieselmotoren. De verbrandingsmotoren van de 5-series na de facelift in 2020 worden standaard licht ondersteund door een elektromotor: een zogenoemd mild-hybride systeem.

Tussen de verschillende (mild-hybride) diesels zit een hoop variatie. Zo heeft de lichtste dieselmotor, de 518d, een vermogen van 150 pk. De sterkste diesel, de M550d, heeft maar liefst 400 pk. Tussen deze twee uitersten vind je nog een hoop andere opties.

Het aanbod aan (mild-hybride) benzinemotoren is ook breed. Zo heeft de 520i een vermogen van 194 pk en levert de M5 een indrukwekkende 625 pk. 

Als laatste kun je ook nog kiezen voor een plug-in hybride BMW 5-serie. Hierin beginnen de opties bij de 520e met 204 pk, eindigend bij de 394 pk sterke 545e. Het grote voordeel van een plug-in hybride is dat ze een oplaadbaar accupakket hebben. Hierdoor kun je lokaal ook volledig elektrisch rijden. Meer uitleg over hoe zo’n plug-in hybride precies werkt, lees je hier

Naast het type motor heb je ook nog keuze uit verschillende soorten aandrijving. Zo heb je de standaard achterwielaangedreven variant, maar kun je ook nog kiezen voor vierwielaandrijving. De vierwielaangedreven auto’s noemt BMW xDrive. Deze aandrijving kan bijvoorbeeld handig zijn bij het trekken van een aanhanger of caravan. 

De 5-serie is een comfortabele auto, en dat is deze generatie in het bijzonder. Wil je nou toch wat sportiever rijden, dan kun je ook kiezen voor een exemplaar met M-onderstel. Dit onderstel is een stuk stugger, waardoor het een goede toevoeging is voor de sportieve rijder. 

 

Ruimte en praktische inzetbaarheid

Ondanks dat de 5-serie een grote auto is van buiten, is hij niet bijzonder ruim van binnen. De meeste BMW's blinken niet uit in hun ruimte op de achterbank. Hier is de 5-serie geen uitzondering op. Hoewel je als volwassene prima achterin kunt zitten, zijn er in dit segment zeker auto’s die meer ruimte bieden aan je passagiers. 

De kofferbakinhoud van 530 liter van de G30 sedan is een normaal formaat voor zijn klasse. Plug-in hybrides leveren wat ruimte in. Deze hebben namelijk maar 410 liter inhoud. 

De kofferbak van de G31 Touring is een stukje groter: deze heeft namelijk 570 liter ruimte. Bij de plug-in hybrides is dit 430 liter. Natuurlijk heb je bij de Touring wel het grote voordeel dat je de achterbank kunt neerklappen. Daarmee neemt de laadruimte van de standaard variant toe naar 1.700 liter. 

 

Betrouwbaarheid en problemen

De BMW 5-serie G30/G31 is over het algemeen een goede auto. Technische problemen waar de vorige generaties last van hadden, zoals mankementen aan het VANOS systeem, zijn bij dit model verbeterd. 

Iets waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands BMW 5-serie is olielekkage. Vooral bij het kleppendeksel en de carterpan willen deze auto’s namelijk nog wel eens zweten of lekken. 

Ook is het - als je op zoek bent naar betrouwbaarheid - verstandig om geen auto te kopen die is gechiptuned. Het extra vermogen is natuurlijk leuk, maar kan wel hogere onderhoudskosten met zich meebrengen. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de BMW 5-serie G30/G31

 

Wat zijn alternatieven voor de BMW 5-serie?

Benieuwd naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de BMW 5-serie? Misschien vind je deze modellen interessant:

Audi A6

DS 9

Infiniti Q70

Jaguar XF

Lexus ES

Mercedes E-klasse

Volvo S90

Volvo V90

Video

Prijzen en specificaties BMW 5-serie G30/G31 (2017-2023)

5-serie

5-serie

4-deurs, sedan, 2017-2020

  • Nieuw vanaf€ 57.019
5-serie

5-serie

4-deurs, sedan, 2020-2023

  • Nieuw vanaf€ 56.433
5-serie Touring

5-serie Touring

5-deurs, stationwagon, 2017-2020

  • Nieuw vanaf€ 60.563
5-serie Touring

5-serie Touring

5-deurs, stationwagon, 2020-2024

  • Nieuw vanaf€ 59.973