smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Ik weet dat Fiat het als merk niet gemakkelijk heeft met het beperkte modellengamma. De dealers die ik bezocht heb zijn vol passie en hoop, maar de ondersteuning en online presentatie op importeurs niveau is bedroevend. Wij gaan voor een aktiemodel, de 500C Spiaggina '58. Deze is eind 2018 gepresenteerd en begin 2019 uitgeleverd onder de dealers. Er staan er nog velen op voorraad, maar de auto is in geen velden en wegen te bekennen op de Fiat site, want geen actueel model... Ook komt deze versie niet voor in de private lease calculators op de site. Al Googlend kom je de de Spiaggina gewoon tegen op de fiat site, maar onvindbaar als je zelf naar fiat.nl gaat:

Fiat 500C Spiaggina '58

Zo zijn er vele gemiste kansen om als organisatie je dealernetwerk te helpen met merkbeleving, presentatie en aandacht voor voorraad. Echt zonde dit en zo jammer voor de hardwerkende, gepassioneerde Fiat dealers die elke dag vol enthousiasme auto's verkopen en onderhouden.

desktop.jpg

Tja, het hele merk Fiat is natuurlijk compleet afgegleden van succesmerk tot verdord muurbloempje. Doodzonde. En was vorig jaar Fiat NL ook niet naar voren gekomen als importeur met de slechtste waardering van haar dealers? Maar dat maakt de paar modellen die ze nog hebben niet per sé minder goed of minder interessant. Verrassende keuze weer, maar ook wel weer een mooi! Blauw is volgens mij de enige constante factor bij jullie :)

Leuk dat je een goed gevoel hebt bij de dealer. Ik waardeer de Fiat dealer waar ik eens kwam (die in Baarn) ook. Fijne dealer! Maar inderdaad, bedroevend waar ze qua aanbod mee te dealen hebben en de importeur is inderdaad al een paar jaar achter elkaar het slechtst beoordeeld door de dealers.
Ben benieuwd of het lukt met de 500C!

edit: ik zie nu op hun site dat het een 80pk TwinAir is? Ik dacht dat deze uitvoering de ouderwetse 1.2 had.

Barri zei:
ik zie nu op hun site dat het een 80pk TwinAir is? Ik dacht dat deze uitvoering de ouderwetse 1.2 had.

Voor NL inderdaad altijd de TwinAir turbo, waarbij ik de ene keer 80pk zie en de andere keer weer 85pk...

Ik realiseer me nu ook dat we afgelopen zondag proefgereden hebben in de 'eco modus' daar schijnt deze motor altijd na de start in te staan. Dit verklaart ook mijn matige enthousiasme na de proefrit. Als ik de reviews lees is dit blokje in de praktijk best wel vlot.

Ik heb een twin-air gereden in een Panda en het was inderdaad niet dat die traag was...maar lawaaierig vond ik hem ook.

Ja, op toeren houden voor de prestaties.. is ook veel geluid van 'die koffiemolen' wat je dan weer goed hoort door het open rijden...

Geinig is het wel, voor een keer, vond ik het destijds met een Ypsilon.

Bij zo'n retro uitvoering hoort ook een retro geluid. Prima dus die koffiemolen. Heb er ook een keer mee gereden, best leuk. Je rijdt hem automatisch wel redelijk op toeren vond ik door het karakter. Zit zo in de begrenzer zonder dat je dat door hebt.

In de Eco-modus wordt een Fiat echt doods. Zo'n TwinAir in de normale rijstand is juist lekker levendig en zit zelfs zó in de toerenbegrenzer. Ga je hem op die manier rijden, dan haal je gemiddeld waarschijnlijk nog geen 1 op 12. Maar mooi dat de kogel door de kerk is en er een dealer goed heeft doorgepakt! Ze verdienen hooguit wat (rug)zakgeld met deze private lease-auto's, dus ik kan mij voorstellen dat dit het enthousiasme wat tempert. Ben benieuwd wanneer 'ie voor de deur staat!

Logische keuzes. Ik ben benieuwd hoe dat open rijdt, en met name het comfort voor de achterpassagiers. Aan de andere kant, het dak kan dicht blijven.

smarter zei:
Barri zei:
ik zie nu op hun site dat het een 80pk TwinAir is? Ik dacht dat deze uitvoering de ouderwetse 1.2 had.

Voor NL inderdaad altijd de TwinAir turbo, waarbij ik de ene keer 80pk zie en de andere keer weer 85pk...

Ik realiseer me nu ook dat we afgelopen zondag proefgereden hebben in de 'eco modus' daar schijnt deze motor altijd na de start in te staan. Dit verklaart ook mijn matige enthousiasme na de proefrit. Als ik de reviews lees is dit blokje in de praktijk best wel vlot.

Mijn vrouw heeft 8 jaar zo'n azuurblauwe 500 TwinAir gereden, en was er zeer tevreden mee.
Ecomodus uitschakelen en je trekt zowaar elke Sjonny eruit.
Ecomodus maakt het wagentje lam, zonder Ecomodus rijdt het scherp en karaktervol (en mag je op een fors verbruik van 1 op 12,5 rekenen).

British Racing Green zei:
Mijn vrouw heeft 8 jaar zo'n azuurblauwe 500 TwinAir gereden, en was er zeer tevreden mee.
Ecomodus uitschakelen en je trekt zowaar elke Sjonny eruit.
Ecomodus maakt het wagentje lam, zonder Ecomodus rijdt het scherp en karaktervol (en mag je op een fors verbruik van 1 op 12,5 rekenen).

Ecomodus dus maar niet uitleggen thuis... Zag ook dat je maar eens in de 40.000km een setje banden mag oproken van de leasemaatschappij.

Wat een top uitvoering!

Eco-modus uit en het ding gaat inderdaad echt verassend van kiet. Een beetje nukkig onderin de toeren en bij lage snelheden (grappig, voor een stadsautootje), maar vanaf 2000tpm gaat 'ie er met een leuke soundtrack vandoor. Echt een klein karakterbakkie.

Autobahn gaat ook prima trouwens, heb er bergaf wel eens 180 mee op de klok gezet en dat voelde geenszins eng aan. In geval je vrouw benieuwd was. :}

Audi A4tdi zei:
Leuke auto, maar welke gaan er allemaal voor weg?

De Daihatsu Copen is nog steeds geweldig, maar slechts ca. 1.200km mee gereden afgelopen jaar. Ook de Hyundai Veloster bevalt nog prima, maar kinderen gaan zelfstandig naar school en 80% van de kilometers zijn zonder passagiers. Dan is de Veloster best veel auto.

Dus voor nu gaan er 2 auto's waar we enorm van genoten hebben weg. Geeft ook weer wat extra rust in een best druk leven zowel qua werk als privé,

Wat een fantastisch leuke uitvoering! Veel plezier ervan!

Vind het ook leuk om te lezen hoeveel verschillende meningen er zijn over de TwinAir motor, bij ons was dit JUIST de motor die we wilden hebben vanwege zijn karakter, is echt wel vlot maar ook zeer relaxt te rijden. Nu hoorde ik al vaak dat het motortje wel wat weg had van de klassieke Fiat 500 en sinds ik die in bezit heb moet ik zeggen dat het inderdaad wel lijkt te kloppen, haha. Deze hoef je in ieder geval niet met de choke aan te zetten te "double-clutchen" :p

Ik heb ooit de 500L te leen gekregen en heb me toen verbaasd over het vlotte karakter, best stevig koppel onderin en typisch geluid. Ik kon er niet helemaal uitkomen of het nu een aparte diesel of juist een benzine was. Wel een erg fijne motor. Navraag achteraf; ja dat was een TwinAir. En in zo'n fors grotere en zwaardere 500L was het echt geen straf. De 500 zal het dus best wel leuk doen ermee!

De uitvoering is natuurlijk helemaal perfect; en met dat open dak... (tu)

Leuk om te lezen dat de ervaringen met de TwinAir Turbo zo positief zijn. Ik ben benieuwd! Aflevering van de 500C zal waarschijnlijk woensdag 29 januari worden.

De Veloster staat ondertussen op Autoscout en Autowereld. Ben benieuwd naar de animo.

smarter zei:
Leuk om te lezen dat de ervaringen met de TwinAir Turbo zo positief zijn.

Rijdt inderdaad leuk, ik heb ooit een Panda mee gehad met een TwinAir en was positief verrast over de power! En ik ben ook nog nooit zo geschrokken bij de pomp overigens 1 op 10 voor een panda met 85pk :}

Vandaag zowel de 500C opgehaald en de Veloster weggebracht. Voor de Veloster had ik alleen maar reacties van autobedrijven, geen enkele particuliere interesse. Uiteindelijk een acceptabel bod gekregen en ervoor gekozen om er vlot mee door te werken.

Vrouwlief is in ieder geval ontzettend blij met het vijfhonderdje:

V5az3dn.jpg

JUuoqsj.jpg

fsfhtcf.jpg

ojwaP6l.jpg

wqiD5zC.jpg

De 500 waar we mee proefgereden hebben, had een normaal analoog instrumentarium. De Spiaggina heeft een volledig digitaal paneel. Ziet er erg netjes uit. TomTom navigatie, Apple Carplay enz. werken ook heel behoorlijk. Ook de geluidskwaliteit van de audio installatie is echt meer dan prima.

Eco modus
qwKBvbe.jpg

Normale rijmodus
9qUHwdl.jpg

Leuke details
Lz1li5T.jpg

Gelukkig donkere vloerbedekking en matten
A4xVTXl.jpg

Veel plezier ermee! Leuke foto van jullie wagenpark (alleen de Forfour mist ;) ).
Moet je die foto's een achter elkaar plakken, dan zie je hoe veel er wijzigt in jullie wagenpark :D

Leuke 500! Veel rijplezier ermee.

Wat ik wel zou doen met die lichte bekleding (die bij de 500 extreem vlekgevoelig is) is er een 'stofcoating' op sprayen. Blijft je bekleding vocht en vuilafstotend gedurende langere tijd.

Wat een onwijs leuke uitvoering! Heel veel plezier ermee, laat de zon maar komen! B)

R J G Ruiters zei:
Wat ik wel zou doen met die lichte bekleding (die bij de 500 extreem vlekgevoelig is) is er een 'stofcoating' op sprayen. Blijft je bekleding vocht en vuilafstotend gedurende langere tijd.

Dat is geen verkeerde opmerking, als je vaak de "wat oudere" 500'jes met licht interieur ziet zien ze er vaak mishandeld uit. Dit kan natuurlijk ook komen door het gebruik van de vorige eigenaar/eigenaresse maar een stofcoating is wel zo veilig denk ik. (tu)

Gaaf karretje, die 500C, een goede kennis van me wil er ook graag één hebben, schijnt heel voordelig in de Private Lease te zijn, ik geloof 249 EUR per maand.
Knap van Fiat om dat autootje al zo'n 13 jaar op de markt te hebben (ik weet niet wanneer de C in produktie ging).

R J G Ruiters zei:
Leuke 500! Veel rijplezier ermee.

Bedankt voor het meedenken! Dit heb ik inderdaad laten doen voor aflevering. Zowel de stoelbekleding als het dak zijn op mijn verzoek geïmpregneerd door de dealer.

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van de 500. Ik vind het een auto met nogal springerig rijgedrag en ben inmiddels wat uitgekeken op het design.
Deze versie daarentegen vind ik fantastisch. Wat een vrolijk autootje!(tu):D

Bij de facelift in 2005 is er echt heel veel veranderd zonder dat het echt opvalt op het eerste gezicht. Met name de onderstel afstemming is behoorlijk anders geworden en beter in balans. Deze 500 voelt echt niet meer springerig aan. Ook de geluidsisolatie van het tweepittertje is een stuk beter dan bij de eerste generatie.

Aaah oké dat wist ik niet. Goed om te weten.(tu)
Veel fijne en veilige kilometers gewenst!

Wat een kek ding zeg, leuk! Krijg je volgens mij elke keer een lach van op je gezicht wanneer je er naar kijkt :)

Nog een paar Herbie-achtige stickers op de deuren dan is 'ie helemaal af ;)

Barri zei:
Dat van die bekleding impregneren zou ik niet eens aan denken. Slim!

Ik schiet daar soms een beetje in door, maar ben blijkbaar niet alleen. Smarter heeft blijkbaar dezelfde 'afwijking'.
Nee alle gekheid op een stokje, die Fiat 500 bekledingen zijn magneten voor vuil en vlekken. En dan is voorkomen beter dan genezen.

Best grappig nu ik erover nadenk: Had vandaag op m'n vrije dag een demo Audi A7 50TDI Quattro voor de deur staan, toch met de Copen op pad geweest haha B) :

03TUdnM.jpg

8evXuiy.jpg

Terug
Bovenaan