smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

smarter

Gebruiker
Het cabriovirus is iets dat nooit meer over gaat. Van 2004 tot 2006 hebben we erg veel plezier beleefd aan een 92'er VW Golf 1 cabriolet. Dat was deze:

638dc176.jpg~original


We hebben deze toen weggedaan voor de komst van onze eerste dochter. 2 deuren was niet erg praktisch en een Maxicosi vastzetten met een heupgordel is ook geen optie. Ondertussen hebben we thuis 2 kleine meiden, die zelfstandig genoeg zijn om zelf in het stoeltje te klimmen. Naast mijn auto van de zaak en de Ford Fiesta van mijn vrouw als dagelijkse gezinsbakken werd het tijd voor een cabrio als hobbyauto voor erbij. Mijn mooie Audi 100 zal nu wel het veld moeten ruimen, 4 auto's is helaas teveel.

Bij onze zoektocht naar een leuke cabrio hebben we gekeken naar o.a. de Peugeot 306, de Rover 200 en de VW Golf 1. Ik was ca. 2 maanden geleden al tegen een leuke, maar best dure Golf 1 aangelopen. Ik heb toen al wel een telefoongesprek met de (1e!) eigenaar van de auto gehad. Groot was mijn blijdschap toen ik per toeval afgelopen week de Golf weer tegenkwam op Autoscout, maar dan wel € 800,- afgeprijsd. Afgelopen zaterdag gebeld om op zondag (bij -4 graden in de sneeuw) de Golf te bekijken.

Aan de gemoedelijke Brabantse keukentafel heb ik kennisgemaakt met de eerste eigenaar en eigenaresse van de Golf. Een dikke ordner met alle facturen, brochures enz. vanaf nieuw doet het altijd erg goed bij mij. Ze hadden deze Golf in 1991 nieuw gekocht als 2e auto. Ondertussen was het de 5e auto, maar ze hadden nooit afscheid kunnen nemen ondanks dat de Golf nauwelijks meer gereden werd. Wegens plaatsgebrek en andere wensen hadden ze nu toch maar besloten dat de Golf weg mocht.

De auto:

Golf Cabriolet 1.8 Quartett
Bouwjaar: 8-4-1991
KM. stand: 126.500
Kleur: Grijs metallic met zwart stoffen Sonnenland kap

Recent vervangen:
-Cabrioletkap
-Koppeling
-Distributieriem
-Accu

Tegenvallers:
-Voor- en achterbumper hebben diverse lakbeschadigingen
-Diepe kras in kunststof spatbordverbreder rechts achter
-Vulling zijwang zitvlak bestuurdersstoel iets doorgezeten (bekleding wel heel)

Verder heb ik begrepen dat er gegarandeerd nog nooit 1 deel gespoten is aan de auto en deze zeker nooit enige schade gehad heeft behalve de nu zichtbare gebruikssporen. Bij aflevering nieuw hebben ze destijds bovendien nog een volledige Tectyl ML behandeling laten uitvoeren.

Ik kan de auto morgenavond op gaan halen als ik wil, maar in vind het misschien iets te spannend om met zo'n oude auto die ik nog niet ken ca. 80 km door de sneeuw te rijden. Wellicht nog een weekje uitstellen dus, maar ik kan eigenlijk niet wachten.

Alvast 2 plaatjes van gisteren:

SAM_1729_zps3d2dad77.jpg~original


SAM_1730_zpsc60fe7f3.jpg~original
 

Guest
Leuk ding zeg. Je 100 was al erg leuk, maar vind deze net wat cooler.

Laat de winter nu maar snel over zijn!
 

RobEU

Gebruiker
Leuk ding zeg! Staat er (op het oog) erg netjes bij (y) Goede kleuren ook. Voor het eerst dat ik een Golf in het grijs mooi vind ;)

Wel jammer dat de 100 daarvoor het veld moet ruimen :(
 

smarter

Gebruiker
Ik kan niet wachten. Net afgesproken dat we de Golf morgenavond gaan halen. Een vriend rijdt me er naartoe, 's avonds tot 21:00uur is er een postloket open voor tenaamstelling. Verzekering kan ik morgen overdag al regelen.

Wel spannend: 80 kilometer rijden door de vrieskou en gladheid met een auto die misschien net 200km gereden heeft het hele afgelopen jaar. Rustig aan doen dus.
 

Dakloos

Gebruiker
Ik had het in je andere topic al gezegd, maar nogmaals; prachtig exemplaar! (y)

Veel plezier morgen!
 

Dionysus

Gebruiker
Mozes smarter, wat een prachtig auto'tje. Mooie wielen ook. Maakt-um af.

Gaat helemaal nergens over, maar ik vind originele Hollanders bijna altijd aantrekkelijker dan een vergelijkbare auto met een import-kenteken. Wat dus ook voor je 100 gold.

Van harte met je aanschaf en ik wens je een leuk avontuur morgenavond.
 

Mechanix

Gebruiker
smarter zei:
Ik kan niet wachten. Net afgesproken dat we de Golf morgenavond gaan halen. Een vriend rijdt me er naartoe, 's avonds tot 21:00uur is er een postloket open voor tenaamstelling. Verzekering kan ik morgen overdag al regelen.

Wel spannend: 80 kilometer rijden door de vrieskou en gladheid met een auto die misschien net 200km gereden heeft het hele afgelopen jaar. Rustig aan doen dus.

Moet goed gaan, easy does it!
 

Guest
Ik vind grijs normaal niet mooi op een auto, maar dit ziet er wel goed uit hoor, gefeliciteerd.
 

smarter

Gebruiker
Dionysus zei:
Gaat helemaal nergens over, maar ik vind originele Hollanders bijna altijd aantrekkelijker dan een vergelijkbare auto met een import-kenteken. Wat dus ook voor je 100 gold.

Dat gaat zeker wel ergens over. Een origineel NL kenteken doet mij ook veel meer, zeker als er ook een verhaal bij hoort en de historie bekend is.
 

smarter

Gebruiker
renate zei:
't is alleen geen audi 100 hè. :D

Dat inderdaad zeker niet... De 100 met de vijfcilinder in de luxe uitvoering die ik heb vind ik nog steeds echt geweldig en magistraal rijden. Ik ga deze zeker missen. Wat ik wel vervelend vind met een auto als de Audi 100: Je bent je constant bewust van het feit dat je met een lastig repareerbare auto onderweg bent. Er zitten toch best een aantal onderdelen in die erg duur en lastig vindbaar zijn. Een gecombineerd stuur- en rembekrachtigingssysteem met en hogedruk 'bom' die werkt met LHM hydrauliekolie is niet bepaald normale basiskennis voor de gemiddelde monteur. Bovendien kost de 'bom' ca € 600,- als deze stuk gaat. Ook raamrubbers e.d. zijn gewoonweg niet te vinden. Zolang alles in orde is, maakt het niet uit, maar je weet gewoon dat het een keer heel lastig en/of duur gaat worden.

Dan liever de Plug and Play Golf met zeer eenvoudige techniek, waar alles nog in de lengte van jaren voor te vinden blijft.
 

smarter

Gebruiker
Ik bedacht me net dat ik nog een mooie Kienzle SD/USB radio nieuw in doos heb liggen. Ik heb deze in de 100 nooit aan de praat kunnen krijgen vanwege de minimale radio ontvangst. In de Golf weer nieuwe ronde, nieuwe kansen. Staat best goed bovenin het Golf dashboard denk ik:

c54bff7e9b.jpg
 

Elco

Gebruiker
Ik vind bijna alle Golf 1 Cabriolets verschrikkelijk. Het model ziet er gewoon niet meer uit, met die te moderne plastic bumpers en dubbele koplampen. Toch is jouw exemplaar weer een pareltje, dat helemaal klopt. Je ziet gewoon dat 't niet just any Golf 1 Cabriolet is.
 

Guest
Wat een mooie auto! Ik zou er zelf niet mee door de pekel gaan rijden, die tectyl van 20 haar geleden zal wellicht niet meer zo goed werken. Is ophalen met een aanhangwagen of vrachtwagen geen optie?
 

smarter

Gebruiker
Phaeton W12 zei:
Wat een mooie auto! Ik zou er zelf niet mee door de pekel gaan rijden, die tectyl van 20 haar geleden zal wellicht niet meer zo goed werken. Is ophalen met een aanhangwagen of vrachtwagen geen optie?

Een enkel ritje door de pekel kan heus geen kwaad, De Golf 1 Cabrio (van de laatste serie) is bovengemiddeld roestbestendig. Bovendien heeft dit exemplaar nog nooit eerder pekel gezien. Als ik deze netjes afspuit na deze winterse periode kan het weinig kwaad lijkt me.
 

Elco

Gebruiker
Ik zou de tectyl na de winter in ieder geval goed nakijken! Je hoort regelmatig dat dat spul los gaat zitten en er vocht achter gaat zitten. Met alle gevolgen van dien...
 

smarter

Gebruiker
Elco zei:
Ik zou de tectyl na de winter in ieder geval goed nakijken! Je hoort regelmatig dat dat spul los gaat zitten en er vocht achter gaat zitten. Met alle gevolgen van dien...

Bedankt voor de tip! Volgens mij is de ML behandeling bij aflevering destijds vooral inwendig uitgevoerd, je ziet bijvoorbeeld bij de deursponningen de plastic dopjes zitten waar ze de gaatjes in de carrosserie geboord hebben voor het inspuiten van de roestbescherming.

Sowieso gaat de auto bij mij op de zaak eerst de brug op voor een uitvoerige technische inspectie. Dan wordt deze meteen helemaal zomerklaar gemaakt. Ook al lijkt alles OK, je weet het maar nooit met een 22 jaar oude auto.
 

funf

Gebruiker
smarter zei:
Dionysus zei:
Gaat helemaal nergens over, maar ik vind originele Hollanders bijna altijd aantrekkelijker dan een vergelijkbare auto met een import-kenteken. Wat dus ook voor je 100 gold.

Dat gaat zeker wel ergens over. Een origineel NL kenteken doet mij ook veel meer, zeker als er ook een verhaal bij hoort en de historie bekend is.

Eens! Dat heb ik nu ook bij de S, toch leuker dan het importkenteken op de Daimler. Hoewel van die auto ook de historie bekend is. Een "period" kenteken voegt echter wat toe.
 

smarter

Gebruiker
Zo: Ik ben weer thuis incl. Golf Cabrio. Mooi ritje van 80 km om aan de auto te wennen. De auto rijdt perfect, alles werkt zoals het hoort. De weersomstandigheden vielen ook erg mee. (y) Ik ben een blij mens!

Paar plaatjes van onderweg:

IMGP0446_zps1ba24c7f.jpg~original


IMGP0448_zps56a001d1.jpg~original


IMGP0449_zps2703bde9.jpg~original


IMGP0451_zps0decf7fd.jpg~original
 

smarter

Gebruiker
Ik snap er eigenlijk achteraf geen zak van dat ik met dit best wel unieke ding aan de haal kon gaan voor een dergelijk bedrag... De Golf heeft ruim 4 maanden op Autoscout gestaan.

Wel gaf de eigenaar aan al verschillende kijkers gehad te hebben die iets mompelden over schoefsets en booskijkers. Dat was reden tot direct weer door de voordeur naar buiten en niet meer terugkomen, zo begreep ik (y).

Ik heb de auto vanavond gehaald met een goede vriend, die ik al ken sinds 2 VWO, ondertussen ca. 24 jaar geleden. Toen hij zijn rijbewijs haalde in 1992 reed zijn moeder een donkerblauwe '90er Golf 1 Cabriolet Quartett. We hebben toen samen vele dagtrips gemaakt met deze Golf Cabrio van zijn moeder. Dit is het begin geweest van mijn liefde voor dit specifieke model. Wie wil er nou niet het gevoel weer terugkrijgen van toen je 18 was?

Mijn maatje wist aan de Brabantse keukentafel vanavond weer alle uitrustingsdetails en opties op te lepelen van de Golf 1 van zijn moeder. Ik zag toen duidelijk dat de verkoper wist dat het wel goed kwam met de nu verkochte Golf.

Het pak papier dat ik meegekregen heb is overigens onvoorstelbaar uitgebreid en gedetailleerd, ik weet 100% zeker dat het een zeer gekoesterd exemplaar is. Ook alle sleutels zitten erbij (2 hoofdsleutels, 1 reserve, 2 tankdopsleutels en de originele labels met sleutelnummers).

Nogmaals: Ik ben een 'happy camper' !:cool:
 

Guest
smarter zei:
Ik snap er eigenlijk achteraf geen zak van dat ik met dit best wel unieke ding aan de haal kon gaan voor een dergelijk bedrag... De Golf heeft ruim 4 maanden op Autoscout gestaan.

Wat heb je er voor betaald?
 

Dakloos

Gebruiker
Inderdaad wel lang te koop gestaan dan, al is najaar/winter ook niet de beste tijd om een cabrio te verkopen natuurlijk. Leuk dat er zoveel historie bij zit. (y)

smarter zei:
Ook alle sleutels zitten erbij (2 hoofdsleutels, 1 reserve, 2 tankdopsleutels en de originele labels met sleutelnummers).
Is die reservesleutel toevallig niet nog de 'garage'-sleutel? Daarmee krijg je wel de deuren open en de motor gestart, maar niet het dashboardkastje (en de achterklep?) open.
 

smarter

Gebruiker
Dakloos zei:
Is die reservesleutel toevallig niet nog de 'garage'-sleutel? Daarmee krijg je wel de deuren open en de motor gestart, maar niet het dashboardkastje (en de achterklep?) open.

Zou best kunnen, ik heb er 2 met de zwarte kunststof rand en 1 geheel metaal:

IMGP0454_zps44db77d9.jpg~original
 

smarter

Gebruiker
Ook leuk, de aankoopfactuur uit 1991:

IMGP0455_zps0a6b87fd.jpg~original


Later in 1991 kwam daar nog bij (ook facturen aanwezig):

-ML behandeling: fl 496,-
-14" aluminium velgen: fl 2.410,-
 

Twix

Actieve Gebruiker
Een werkelijk schitterend exemplaar, zoals ik in het andere topic ook al heb verteld. Ik ben wel een beetje jaloers hoor.
 

Goedendag

Gebruiker
Zo zie je ze hier helaas niet. Wat ziet die er goed uit(y)

Dit zegt denk ik genoeg over de vorige eigenaar. Respect om mensen dan de deur te wijzen(y)
smarter zei:
Wel gaf de eigenaar aan al verschillende kijkers gehad te hebben die iets mompelden over schoefsets en booskijkers. Dat was reden tot direct weer door de voordeur naar buiten en niet meer terugkomen, zo begreep ik (y).
 

rzasa

Gebruiker
Prachtige Golf. Ik hoop dat je de radio aan de praat krijgt, want die staat mooi in het dashboard denk ik. Goeie aankoop! Vreemd dat die mensen er zo mee hebben moeten leuren. Alle papieren erbij is wel extra leuk natuurlijk.
 

Barri

Moderator

Ik zit hier te kwijlen. Geweldig zeg, al die papieren erbij!!
Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader in februari 1991 een nieuwe Ford Escort 1.8 XLD Clipper kocht. Die was 34.000 gulden. De Golf was toen al een oud model, dus ik denk dat ie toen ook al redelijk duur was.
Je aanschafprijs nu is prima. Ik zie (op het oog) nette exemplaren voor €1000,- minder, maar zo'n historie én van 1e eigenaar is zeker wat waard. Topper dit! (y)

Eén dingetje: kan die kentekenplaat achter niets iets hoger? Ik vind het bij een mkI cabrio altijd een beetje raar staan dat de kentekenplaat achter aan de onderkant onder dat zwarte gedeelte uit steekt.
 

funf

Gebruiker
smarter zei:
Zo: Ik ben weer thuis incl. Golf Cabrio. Mooi ritje van 80 km om aan de auto te wennen. De auto rijdt perfect, alles werkt zoals het hoort. De weersomstandigheden vielen ook erg mee. (y) Ik ben een blij mens!

Paar plaatjes van onderweg:

IMGP0446_zps1ba24c7f.jpg


IMGP0448_zps56a001d1.jpg


IMGP0449_zps2703bde9.jpg


IMGP0451_zps0decf7fd.jpg

Prachtig. Je hebt een lot uit de loterij. Enjoy!(y)
 

Micha D

Gebruiker
Fraai ding man en dan ook nog foto's maken met een goed merk camera, jij moet een gelukkig man zijn :) (y)!
 
Bovenaan