Zuur punt voor Spyker

Spyker F1 regen
Een Engels racegezegde luidt: rain is the big equalizer. In de regen zijn de rijkunsten van de coureur en de factor geluk van veel groter belang dan op droog asfalt. Regenraces zijn dan ook altijd goed voor veel spektakel en onverwachte uitslagen. Zo ook afgelopen weekeinde in Japan, waar Heikki Kovalainen naar een mooie tweede plek reed, Sebastian Vettel op een gegeven moment uitzicht had op het podium en waar Adrian Sutil het eerste punt voor Spyker pakte.
Natuurlijk werd Sutil geholpen door de barre weersomstandigheden, maar zijn achtste plek is tevens een bevestiging dat technisch directeur Mike Gascoyne eindelijk het knopje heeft gevonden om de lift langzaam naar boven te laten bewegen. Een wedstrijd eerder op Spa, onder normale condities, liet Sutil immers ook al mooie dingen zien, de Duitser kon toen voor het eerst het gevecht aan met het middenveld.
Het team kan dus tevreden zijn over de geboekte progressie. In Zeewolde, daarentegen, zullen de druiven behoorlijk zuur zijn, want de timing van het eerste voorzichtige succes kan haast niet beroerder. Punten pakken is niet alleen goed voor de sportieve moraal, maar doet ook de kassa rinkelen, zeker vanaf volgend jaar als het nieuwe Concorde-verdrag van kracht wordt: de nummer tien in het constructeursklassement kan dan al rekenen op $ 35.000.000. En juist dát kan Spyker erg goed gebruiken. Maar helaas, één dag eerder werd door de aandeelhouders het licht op groen gezet voor een splitsing tussen Spyker Cars en het Formule 1-team. De adem van de Nederlandse fabrikant is niet lang genoeg om te kunnen profiteren van de zeer lucratieve business die de F1 kan zijn en om te profiteren van de investeringen die gedaan zijn. Per saldo heeft het avontuur niet alleen een flinke bak geld gekost, ook het imago is er niet bepaald op vooruit gegaan. Dat moet Victor Muller en de zijnen erg veel pijn doen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.