AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zorgen om Chevrolet
53
Ik maak me ernstige zorgen over Chevrolet. Ik heb de afgelopen drie maanden al drie auto's van het merk onder mijn hoede gehad, en door mijn ervaringen is het vertrouwen in Chevrolet tot een dieptepunt gedaald.
Kijk in Carbase onder het kopje Chevrolet, en je krijgt illustere namen te zien als Camaro, Corvette en Blazer. Cool, dik, benzinedampen! Scroll echter naar beneden en je wordt geconfronteerd met namen als Kalos, Lacetti en Matiz. Weg illusie; de zeepbel van een prachtig merk genadeloos lekgeprikt. Als autoliefhebber vind ik het verdraaid lastig om toe te kijken hoe een mooi merk zonder pardon te grabbel wordt gegooid. Toen GM de auto's van Daewoo in 2004 omkatte naar 'Chevrolets', dacht men dat de auto's vast wel beter zouden gaan verkopen door de gouden bow-tie op de neus, maar ik zag de bui al hangen. Daewoo was een automerk zonder emotie en de indrukwekkende historie van 'Chevy' heeft niet kunnen verhinderen dat nu Chevrolet dat armetierige imago aan z'n broek heeft hangen.
Waar komt dat door? Ik geef de schuld aan een directie die nooit gehoord heeft van investeren. Sinds 2005 zijn de Epica, Captiva en HHR de enige nieuwe toevoegingen aan het gamma, maar ook die auto's verdienen niet meer dan het predikaat 'redelijk'. Voor de rest staat de Chevrolet-showroom vol met 'oude lijken'. Neem de Matiz: het ontwerp stamt uit 1998 en de 334 facelifts van de tussenliggende periode kunnen niet verhullen dat het ding hopeloos verouderd is. Tijd voor wat nieuws! Dan de Kalos. Dat ontwerp is zes jaar oud en in plaats van een compleet nieuw model te introduceren komt Chevrolet op de proppen met de Aveo. Die nieuwe naam moet ons doen geloven dat het een compleet nieuw model is, maar dat is onzin: die Aveo is gewoon een Kalos met 'n fopneus. De Lacetti en de Nubira, ook zoiets. Keurige auto's, maar ook hier geldt: vervang die dingen! Kia zag dat de Cerato niet aansloeg in Europa, sloeg de spaarpot stuk en kwam binnen vier jaar met een auto die wél tegen de gevestigde orde aan schuurt. Goed ontworpen, behoorlijk in elkaar gezet en toch behoorlijk betaalbaar. En het verkoopt als warme broodjes! Ik wil besluiten met het toppunt, of beter gezegd het dieptepunt, van de huidige Chevrolet-lijn: de Tacuma. Bij het uitspreken van de naam springen de tranen al in m'n ogen, en als ik zie dat de MPV al sinds 2000 bijna ongewijzigd in productie is, zakt de moed me in de schoenen.
Gedegradeerd van een smakelijke Amerikaanse hamburger tot een smakeloos Koreaans blokje tofu. Zoiets koopt toch niemand meer? Vind je het raar dat je restaurant geen winst maakt als je opgewarmde magnetronmaaltijden aan de man brengt? Ik roep GM (want daar moet het potje toch vandaan komen) met klem op de menukaart ontzettend snel te verversen met goede verse gerechten, anders zou het wel eens snel afgelopen kunnen zijn met het ooit zo illustere Chevrolet.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs