Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zespitter

79
Zespitter
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
15 januari 2013 om 09:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De zescilinder – in-lijn! - van mijn Volvo S90 is het beste bewijs dat ik in een historische auto rijd. In de (hogere) middenklasse is het traditionele topmodel met zespitter een stervende zwaan. De overdadig gemotoriseerde herenvarianten van Peugeot 406 en 605, Citroën Xantia en XM, Renault Laguna en Safrane, Ford Mondeo en Alfa 156/ 166 zijn herinnering geworden aan een tijd die het met uitstootcijfers niet te nauw nam. De zescilinderversies van Mitsubishi Galant, Vectra's en Omega's. VW Golf, Lancia Thesis, Saab 900, Rover 75, de Xedos 6 en 9 – zij rusten in vrede. In de premiumliga zijn ze er nog, maar BMW-, Audi- en Mercedes-middenklassers zijn op de topmodellen na steeds vaker viercilinders.
Het is bitter dat zijn loopcultuur de zescilinder niet heeft kunnen redden. In luttele jaren is zijn complete veld van eer door CO2-bestrijders van de kaart geveegd. Nog rijdende V6'en en die enkeling met lijnmotor zijn door hun stevige verbruik en hoge benzineprijzen een vloek voor de occasionhandel, het uitschot van de markt. Een mooie Xantia V6 Activa met een heel redelijke kilometerstand – prachtige, zeer snelle, technisch interessante auto - vind je op internet voor een grijpstuiver.
Daarom wordt dit een oproep. Lezers: red die auto's, voor ze allemaal zijn vergaan. Rijd je weinig, dan verdien je aan geluk dubbel terug wat je er aan benzine inpompt. Met mijn ritme van één volle tank per anderhalve maand kan een verbruik van 1 op 10 toch geen domper zijn op het genoegen van een onvergetelijke recreatierit.
Het starten, juist omdat het niet zo vaak gebeurt, is een ritueel moment. Daar klinkt na het omdraaien van het contactslot dat zachte maar beheersende geluid, als een dikke, verzadigende maaltijdsoep die je een hele avond warm houdt. Daarna gaan we rijden, soepel maar kalm, dan klinkt hij het mooist. Ik hoor weleens dat ik me iets te sloom door het verkeer beweeg, maar ik geloof dat je zo'n auto onrecht doet door te gaan planken. Voor het echte onthaasten koop je geen 200D, maar een drieliter met minstens 180 pk, de technische fundering van een zescilinderrijstijl die me voorschrijft dat je krachtreserves slechts benut wanneer het nodig is.
Het blijft, ook dat is waar, genieten met een zweem van weemoed. Dit is het soort motoren waar ingenieurs een eer in stelden, hun maatstaf voor technische perfectie. Wat ongelooflijk betreurenswaardig dat dat niet meer mag van de EU. Maar ik zou alle liefhebbers van blik, zolang ze niet verboden zijn, zo'n oude zespitter van harte aanbevelen. Knijp er af en toe mee tussenuit, al is het voor een handvol blokjes om op jaarbasis. Voel, luister en bedenk: zoiets komt nooit weer. Mag u daarna gewoon weer in uw Prius stappen.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
79 Bekijk reacties

Lezersreacties (79)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (45)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden