AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wie durft?
18
Er zijn behoorlijk ingrijpende veranderingen op komst in het autolandschap. De nadruk komt daarbij steeds meer te liggen op zuinig en milieuvriendelijk. Met een bewogenheid voor alles wat groeit en bloeit, struikelen de autofabrikanten haast over elkaar heen om toch vooral een goed imago neer te zetten.
Voor de consument een gunstige ontwikkeling, want de auto wordt steeds zuiniger en innovaties die eigenlijk al jaren op de plank lagen in stoffige archiefruimtes worden ineens als een ware noviteit gepresenteerd. Zo zag ik op een Duitse occasionsite een Audi 100 Formel E uit 1981 voorbij komen. Die auto had toen al een start/stop-systeem, waarbij de motor afslaat bij stilstand. In het enorme motorruim van deze leuke oldtimer zwemt een 1,6-liter vierpitter met 86 pk. Vonden we toen wel oké voor een auto van dat formaat. Anno 2008 is de honger naar pk's niet meer te stoppen en heeft het merk uit Ingolstadt zelfs een sedan met bijna 500 pk meer dan dat oude beestje in huis.
Waar blijft de eerste autofabrikant die het lef heeft om te stellen: 'nu is het genoeg'? BMW zou met de lancering van de nieuwe 7 Serie een statement kunnen maken door definitief afscheid te nemen van de V12. Nu laat het merk nog een deurtje open om de eventuele vraag naar zo'n motor te beantwoorden. En dat terwijl de nieuwe 750i (een V8 met twee turbo's) goed is voor 600 Nm en een nul naar honderd in 5,2 seconden. Inderdaad, daarmee overtroeft hij – wat acceleratie betreft – de huidige V12 760i! Kortom, die twaalfcilinder is niet nodig en ik denk dat je als fabrikant een uitstekend visitekaartje afgeeft door 'm dan ook niet meer te leveren. Daarmee trek je uiteindelijk aan het langste eind. Maar ja, als de concurrentie hem wél levert, dan moet je wel hè? Uiteindelijk is de keuze aan de consument. Neem je die zuinige 1.6D in je nieuwe Volvo V50 of toch maar de 2.0D of de D5? Ook opmerkelijk nieuws: Volkswagen gaat de Golf van de zesde generatie af fabriek met LPG leveren, in combinatie met de 102 pk sterke 1,6 litermotor. De productie van de eerste maanden is al uitverkocht...