Weblog: Mensen, koopt allen busjes!

Ruimtewonders aan de beademing?

Peugeot Rifter Bas van Putten
Peugeot Rifter Bas van PuttenPeugeot RifterPeugeot RifterPeugeot Rifter Peugeot RifterPeugeot RifterPeugeot Rifter

Het meest praktische autogenre in de showrooms heeft het zwaar. Een goedemorgen allemaal vanuit de Peugeot Rifter, voorheen Partner. Vanaf de bestuurdersstoel met uitzicht op de i-Cockpit meld ik u mijn afgrijzen over het wrede lot van dit soort volksbestellers.

Ik ben verrukt van hem. Bergvakken in het dak, wegklapbare stoelen achter en 3500 liter opslagruimte, 4000 voor de lange die ze volgend jaar introduceren. Achterin kan een kind verdwalen. Te groot? Voor het echte ruimtegevoel moet je teveel ruimte hebben, weet ik als ex-eigenaar van een S-klasse. Huge.

Toch sterft dit genre. De bus-met-ramen is de schrik van de autoverkoper; niet aan de straatstenen te slijten. De statistieken spreken boekdelen. Van de Rifter-voorganger Partner – ok, een uitlopend model – verkocht Peugeot dit jaar 63 exemplaren, tegen meer dan 4.000 3008’s en ruim 2.500 5008’s. Volkswagen sleet 307 Caddy’s, Citroën 56 Berlingo’s, Opel NUL Combo’s. Het is zeer de vraag of de komst van de Rifter – bij PSA tevens de nieuwe Combo Tour en Berlingo - daar verandering in zal brengen. Struikelblok één is de prijs. BPM, weetjewel. Obstakel twee: het format. Men wil een suv. Een busje is niet cool.

Ik begrijp daar niets van. Wil de koper dan geen ruimte? Hij heeft een gezin, tuinen vol siertegels, bloempotten, loungebanken en  outdoor kitchens. Er staan kampeervakanties op de rol met fietsjes en bungalowtenten. Hij moet verhuizen, potgrond transporteren, Billy’s halen bij Ikea. Dan wil je toch een auto waar het allemaal in kan. En wat koopt de doelgroep? Een suv met de helft van het transportvolume voor uiteindelijk meer geld dan de Peugeot die zogenaamd te duur is. Nee, de mens is geen rationeel wezen.

Noem mij één steekhoudend argument om hem te laten staan voor een crossover. De Rifter rijdt minder verfijnd dan een 3008, maar zo dramatisch is het onderscheid echt niet. Hij is niet langzaam, niet luidruchtig, geen middeleeuwse dweil in bochten en behoorlijk comfortabel. Peugeot heeft zijn best gedaan om hem te updaten met ledjes en een infotainmentscherm. Hij ziet er best aardig uit ook, veel stoerder dan een Opel Grandland X of een VW Tiguan. En je hoort de diesel nog een beetje, wat bijdraagt aan dat warme gevoel van samen onderweg zijn. Hij is er bovendien als zevenzitter, met bekerhouders voor de derde rij. Ontroerend.

Die Rifter. Iedereen steekt de draak met mijn busje. Pestkoppen maken er Rufter van, ik word voor aardrijkskundeleraar uitgemaakt. Maar hij verdient een beter lot. Het is een humbugvrije auto die ik tot mijn laatste snik zal verdedigen. Mensen, koopt busjes!

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.