Weblog Ken - Belgen hebben andere verkeersergernissen dan Nederlanders
Naast de staat van het wegdek is er nog een ander belangrijk verschil tussen België en Nederland: de slechte rijgewoontes die andere weggebruikers danig op stang jagen.
Jaarlijks lijsten mobiliteitsorganisaties de grootste ergernissen in het verkeer op. In Nederland doet de ANWB dat, in België zorgt Touring voor de cijfers. Daaruit blijkt dat de Lage Landen weliswaar met vergelijkbare verkeersproblemen worstelen, maar ook dat de grootste ergernis niet dezelfde is.
Middenstrookrijders spannen de kroon in Nederland
Beginnen we met Nederland, dan zien we dat middenstrookrijders de bumperklevers van de eerste plek hebben verdrongen. Onnodig op de linker of middelste baan blijven hangen zonder auto’s in te halen wordt door 51 procent van de respondenten aangeduid als de grootste bron van frustratie in het verkeer. Daarna volgen auto’s die bewust de file voorbij rijden en extreem laat invoegen, samen met de gekende bumperkleven die ook 29 procent van de stemmen opleveren. Op plaats vier komen de verstokte smarphonegebruikers, die kennelijk nog steeds niet weten hoe ze hun telefoon met het infotainmentsysteem moeten verbinden.
Als Vlaming was ik vooral verbaasd over de vijfde ergernis in het Nederlandse verkeer, omdat die niet in de Belgische top-5 voorkomt: te felle of slecht afgestelde lichten. Dat heeft er wellicht mee te maken dat België zijn dichte wegennet doorgaans goed verlicht. Vanaf de maan is het kleine Koninkrijk al een poosje niet meer zichtbaar door besparingsmaatregelen, maar in de meeste landen gaan de lichten ’s nachts helemaal uit. In België zijn verkeerd afgestelde koplampen bovendien een van de belangrijkste redenen om auto’s bij de periodieke keuring een rode kaart te geven, waardoor garagisten er extra aandacht aan besteden.
Belgen zijn hun richtingaanwijzers kwijt
Kijken we naar de grootste verkeersergernissen in België, dan heeft zich ook daar een verschuiving voorgedaan. Borrelde de woede achter het stuur vorig jaar nog vooral op door smartphonegebruik, nu vormen bestuurders die geen richting aangeven de kop van jut. Touring concludeert daaruit dat de campagnes en controles rond smartphonegebruik achter het stuur hun vruchten afwerpen. Appen of niet-handsfree bellen is in België tegenwoordig een overtreding van de derde (en dus hoogste) graad. De politie kan in dat geval een geldboete van €174 met onmiddellijke inning opleggen. In sommige gemeentes nemen ze er zelfs je rijbewijs voor in. En als je voor de politierechtbank moet verschijnen, kan de boete voor gsm’en achter het stuur oplopen tot €4.000.
Geen richting aangeven waar dat verplicht is, is slechts een verkeersovertreding van de eerste graad. Dat betekent ter plaatse een prent van €58 afrekenen of een boete in de bus van €85. De vermaledijde middenstrookrijders bezetten ditmaal de derde plaats in de Belgische top-5 en riskeren daarmee een boete van de tweede graad. Die kan oplopen van €116 tot €160, maar valt helaas moeilijk vast te stellen. Daarvoor zou de politie meer met onherkenbare auto's moeten surveilleren, maar die zijn nodig in de strijd tegen de echte criminaliteit. Toch worden daarvoor jaarlijks een paar duizend boetes uitgeschreven.
Eigen stokpaardjes
Persoonlijk stoor ik mij aan al die slechte gewoontes, maar ook aan situaties die niet in de hitlijsten voorkomen. Kijkfiles vind ik bijvoorbeeld enorm ergerlijk, omdat ze nergens voor nodig zijn. Dat er in de andere richting een ongeval is gebeurd, is op zich al erg genoeg. Daarvoor hoef je echt geen tweede file te creëren, met alle risico’s van dien. Verkeersagressie is nog zoiets waar ik de kriebels van krijg, net als niet anticiperen op de verkeerssituatie of aan de weersomstandigheden.
Toch gaat mijn award voor de meest ergerlijke bestuurders naar iedereen die te lui is om aan zijn stuur te draaien. Om die Herculestaak te vermijden, nemen ze ongegeneerd de helft van het aanpalende rijvak in om af te slaan of snijden ze doodleuk de hoek van een kruisende straat af. Bij een Bugatti Type 35 kan ik daar nog net begrip voor opbrengen, maar niet bij moderne auto’s met stuurbekrachtiging.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.