Weblog Ken - Worden er in Vlaanderen echt alleen nog EV’s verkocht vanaf 2029?
Onze man in Vlaanderen
Het nieuws sloeg eind 2021 in als een bom: vanaf 2029 mogen er in Vlaanderen geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht worden, zes jaar eerder dan Europa dat oplegt.
De ambitieuze maatregel maakt deel uit van het klimaatplan waarmee de Vlaamse regering eind 2021 naar de COP26-klimaatconferentie in Glasgow trok. Bevoegd Minister van Mobiliteit Lydia Peeters wilde de EV-deadline voor nieuwe auto's zelfs al in 2027 laten ingaan en die voor occasions in 2030, maar zover kwam het niet. Vanaf 2029 zouden wel alle nieuwe auto's in Vlaanderen elektrisch moeten zijn.
Noorwegen achterna
Met die beslissing schaart Vlaanderen zich bij early adopters zoals Noorwegen, waar de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor al in 2025 stopt. In het eerste kwartaal van 2024 kozen daar negen van de tien kopers voor een BEV, in Vlaanderen waren dat er -ondanks €5.000 subsidie- ternauwernood drie op de tien. Geen wonder dat de Bond Beter Leefmilieu nu al aan de alarmbel trekt en stelt dat het Vlaamse Gewest niet op koers ligt om zijn eigen doelstelling te halen. “Aan de huidige trend is slechts 46 procent van de nieuwe auto's volledig elektrisch in 2029”, kopte de instantie eind vorig jaar, terwijl experten zich vooral vragen stellen bij het totaalplaatje.
Alleen in Vlaanderen en niet in Brussel of Wallonië
De afgeklopte maatregel heeft alleen betrekking op personenauto's en niet op bestelwagens of vrachtwagens. Bovendien geldt de beslissing alleen in Vlaanderen en niet in Brussel of Wallonië. In het plan wordt er niet meer gesproken over een verbod op de verkoop van occasions met een brandstoftank. Dat zou initieel in 2029 ingaan, maar botste op veel weerstand. Eerst werd er verwacht dat die deadline ook met twee jaar zou opschuiven naar 2031, maar daarvan is voorlopig geen sprake. In zo’n scenario zouden mensen die voor 2029 nog een benzine, diesel of (plug-in) hybride kopen, verplicht worden om die na 2029 in het buitenland te verkopen. Iets wat trouwens vandaag al massaal gebeurt met Belgische leaseauto's waarvan het leasecontract is afgelopen.
Slag om de arm
Wat betreft laadinfrastructuur is Vlaanderen in ieder geval goed op weg om zijn achterstand in te halen. De vraag is eerder of het elektriciteitsnet een dergelijke belasting aankan. Fluvius, de Belgische netbeheerder, toont zich strijdvaardig door te claimen dat de nodige aanpassingen mogelijk zijn ‘als er voldoende voorbereidingstijd is’. De Vlaamse regering argumenteert dan weer dat er vanaf 2026 heel wat betaalbare EV’s op de markt komen om elektrisch rijden toegankelijker te maken. Of elektrische mobiliteit daarmee aantrekkelijker wordt, daarover spreekt de regering zich niet uit.
In theorie haalbaar maar zelfs Noren wachten tot laatste moment
In theorie lijkt het akkoord dus haalbaar, al zien we in Noorwegen dat de twijfelaars echt tot het laatste moment wachten om een EV in huis te halen. In de rest van Europa, waar veel minder gesubsidieerd wordt, lijkt de vraag naar elektrische auto’s weer af te nemen. Vlaanderen houdt een slag om de arm door te stellen dat het elektriciteitsnet, de laadinfrastructuur én het betaalbare EV-aanbod op punt moet staan alvorens de beslissing ingaat. Maar dan nog: waarom in hemelsnaam een al scherpe Europese deadline vervroegen? Nota bene in een deel van een klein transitland dat mogelijk meer baat zou hebben bij een slimme kilometerheffing die varieert al naargelang het tijdstip, de locatie en het type auto.

Ken Divjak
Columnist/schrijver
Ken Divjak is al sinds 2013 de Vlaamse correspondent van AutoWeek. In deze rubriek belicht hij wekelijks auto- en mobiliteitsnieuws uit een buurland dat zo dichtbij ligt maar soms zo veraf lijkt.