Weblog Ken – Nederland versoepelt naar 130 km/h, België wil 120 km/h strenger controleren

Onze man in Vlaanderen

Benzine accijns Belgie

Terwijl de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen weer naar 130 km/h gaat, wil België strenger toezien op de limiet van 120 km/h. De facto wordt daar namelijk ook 130 km/h gereden, wat niet naar de zin is van het Vlaamse Verkeersinstituut.

Vier jaar hebben de Nederlanders overdag met 100 km/h over de biljartvlakke snelwegen moeten kachelen. Nu de omstreden maatregel wordt afgevoerd en de maximumsnelheid weer naar 130 km/h gaat, vragen de Belgische instanties zich af welk effect dat op de verkeersveiligheid en de files zal hebben. 

Twee maten en gewichten

Dat er verdeeld zou worden gereageerd op de beslissing was te verwachten. Zij die al vier jaar op hun stuur aan het bijten zijn, kunnen eindelijk weer ademhalen. Iedereen die vond dat het verkeer er net rustiger op was geworden, heeft pech. De vraag is dan ook hoe de gemiddelde Nederlander op die beslissing zal reageren. Gaat iedereen weer op het gas om 130 km/h en allicht wat meer te rijden of blijven sommigen toch rond de 100 km/h bengelen? Dat er snelheidsverschillen gaan ontstaan, is hoe dan ook zeker. Enerzijds ten opzichte van het vrachtverkeer, dat gewoon 90 km/h blijft rijden, maar ook tussen auto’s die geen begrenzer hebben om tegenaan te schurken.

Nu hoeven de Belgen niet jaloers te zijn op hun noorderburen, want de facto wordt er bezuiden Breda ook 130 km/u gereden. De gemiddelde snelheidsmeter wijkt bij die snelheid gemakkelijk een paar kilometer per uur af, terwijl de gestandaardiseerde correctiemarge van zes procent de rest regelt. Daarnaast bestaat er in België ook zoiets als een tolerantiemarge, die de gewesten zelf kunnen bepalen. Daarmee kan het Brussels Gewest bijvoorbeeld beslissen om overtreders in een zone 30 pas vanaf 47 km/h te beboeten (zoals lang het geval was), het Vlaams Gewest dat er op de snelwegen pas vanaf 129 km/h wordt geflitst (idem) en het Waals Gewest of de flitscamera’s überhaupt moeten werken. Alles om de overbelaste en onderbemande parketten maar te ontlasten.

Dezelfde marge als in Nederland

Het Vlaams Verkeersinstituut heeft het gehad met die aanpak en wil dat de tolerantiemarges verdwijnen en de correctiemarges verkleinen van 7 km/h naar 3 km/h. Concreet stelt VIAS voor om op snelwegen te flitsen vanaf 123 km/h in plaats van 127 km/h. In een zone 30 wordt dat dan 33 km/h in plaats van 37 km/h nu. Dat kan volgens het verkeersinstituut omdat de snelheidsmeters van moderne wagens accurater zijn geworden en de meetapparatuur ook. 

Bovendien zorgt de verplichte ISA-snelheidswaarschuwing in nieuwe auto’s ervoor dat bestuurders precies weten wanneer ze over de toegestane snelheid gaan, tenminste als het systeem de maximumsnelheid correct interpreteert via verkeersborden of GPS-data. Critici noemen het plan resoluut ‘gerommel in de marge’, maar ook dat countert VIAS door te stellen dat 130 km/h of 120 km/h een groot verschil maakt qua remafstand en bijgevolg verkeersongevallen. Bovendien is de marge in Nederland ook altijd 3 km/h en niet 6 km/h onder de 100 km/h en zes procent boven de 100 km/h, zoals dat vandaag in België het geval is.

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.