Weblog Bas - Capri, what's in a name?
What’s in a name? Er is een nieuwe Capri maar het is geen Capri en niet eens een Ford, het is een Polestar-achtig plomp gedrocht op VW-basis. Niets om wakker van te liggen.
Fabrikanten halen van New Beetle tot Scirocco gaarne oude koeien uit de sloot, en waarom nu op Ford gaan zitten katten terwijl dat merk al jaren de geheiligde modelnaam Mustang uitverkoopt aan de elektrische Mach-E? Kan mij het schelen dat Ford glansrijke namen door het slijk haalt, als het maar rijdt. En door mijn ruime testervaring kan ik u verzekeren dat vooral de Mustang GT met inmiddels 487 pk een verdraaid leuk rijdende auto is, waaraan de sterkste Mustangs van de eerste lichtingen een zware dobber zouden hebben. Elektrisch of niet, het is een rijdersauto zoals de Focus in zijn tijd was en in zijn nadagen nog steeds is. Het kan me niet verdommen hoe hij heet.
Anderzijds; tijden veranderen.
Natuurlijk gaan de marketeers stug doen alsof er niets is veranderd en het van VW geleende stekkerding tot in de vezels Ford en Capri is.
Nu al medelijden met de pr-afdelingen die in elke alinea van het persbericht de begrippen 'iconisch' en 'herleven' moeten laten vallen. Lachen. Toch speelt Ford met vuur. De Mustang Mach-E kon als eerste serieuze elektrische Ford nog op coulance rekenen. Het vergrijp aan de naam Capri valt bij petrolheads massaal verkeerd. De woede en bitterheid over de nieuwkomer zijn op sociale media eenstemmig. “De wereld vroeg niet nog een SUV.” “Een twee ton wegende SUV met de naam Capri? Nee, bedankt Ford. Eigenlijk vrij respectloos naar je heritage, denken wij.” “No. No. No. Een Capri is een tweedeurs coupé. De nieuwe ‘Capri’ is een vierdeurs elektrische melkwagen die in alle opzichten op een Polestar lijkt. Schaam je.” Onder de klagers zijn ongetwijfeld ook zwaarlijvige beroepskankeraars met doorgerotte Capri’s in slooprijpe loodsen, maar de protesten zijn te luid om te negeren. De teneur is: rot op met je marketingsprookjes. En daar zou het al niet florissant draaiende Ford weleens last van kunnen krijgen, zodat je je moet afvragen of de strategie van grote namen uit de oude doos de juiste is.
Zoals gezegd, tijden veranderen, maar een naam moet wel iets van zijn historische glans waarmaken. De nieuwe Alfa Romeo Giulia werd een echte Alfa, een glorieus rijdend scheurijzer. De Alpine A110 is een van de zeldzame retro-meesterwerken op de markt. Een elektrische Abarth of een elektrische Alfa Romeo Junior slaan nergens op, hoe leuk ze ook rijden. De wereld is te snel veranderd. Als Ford een nieuwe Capri bouwt, zou in die auto iets mogen herinneren aan mijn onvergetelijke rij-ervaring in een late Capri 2.8 met 160 pk sterke, kalm ronkende zescilinder uit de Granada II. Wat een meesterlijke, rustgevende, oersterke reiswagen was dat, de perfecte gran turismo voor nog min of meer normale mensen. Niets aan de plompe neo-Capri doet je in de verste verte aan de elegantie van dat oude kunststuk denken.
Anderzijds: Zo iconisch was de eerste Capri ook weer niet. Vlotte jongens als de 2.8 of de in kleine oplage geproduceerde RS2600, over hebbedingen gesproken, kocht bijna niemand. De oude Capri was cynisch uitgedrukt een surrogaatdroom, poor man’s coupé voor mannen die geen 911 konden betalen. Een deel van de motoren was lachwekkend. In mijn kindertijd kon je Capri’s kopen met de bejaard presterende motoren van de Escort. Er reden Capri’s rond met 55 pk. Hoezo iconisch? De nieuwe Capri, beste petrolheads, zal rondjes draaien om 99,9 procent van zijn historische naamgenoten. Hij zal veel veiliger en comfortabeler zijn dan zijn voorgangers. Nou dan.
Maar hij heeft geen geschiedenis en nul charme, terwijl de naam die heritage wel suggereert en het historische model de eer van een bekwaam neo-ontwerp verdient, zoals Renault zo formidabel deed met de A110. Misschien had Ford hier met een schone lei moeten beginnen. Volvo had tenminste nog de beschaving de Chinese stekkerbastaard EX30 niet met een historisch beladen naam of letter- cijfercombinatie te belasten. Ondenkbaar dat hij 444 of Amazon had geheten. Namen roepen nu eenmaal verwachtingen op die je wel een beetje waar moet kunnen maken als de link met de geschiedenis de inzet is. Door duffe SUV's met ongepaste namen ongewild belachelijk te maken creëert Ford een Buckler-effect dat het er nu echt niet bij kan hebben. Durfde het maar een prachtige elektrische coupé te maken die de naam Capri echt verdiende. Helaas; geen markt, geen lef, geen tijd.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.