AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wat nou 'alternatief'?!?!?
62
Trein versus auto, het blijft een eeuwig terugkerende discussie hier op de redactie. De overgrote meerderheid zweert bij de vierwieler en veracht de 'pauperslak', zoals mijn overbuurman hier op de redactievloer placht te zeggen. Ik denk daar anders over: vanaf Utrecht CS was ik in 15 minuten op station Bijlmer Arena en daar kon geen auto tegenop.
Of moet ik zeggen: 'dacht'? Sinds onze verhuizing naar Hoofddorp begint de optelsom voor mij steeds meer in het nadeel van de trein uit te vallen. Een extra overstap met vaak gebrekkige informatie is een nieuwe ergernis bovenop alle andere trein gerelateerde ellende. Ik noem de kegels van de andere reizigers, gesprekken over escapades met ex-vriendjes en vele minuten hutje-mutje opeengepakt staan op het balkon. Ik kon er prima mee leven (filerijden is ook niet alles), maar nu begin ik er toch anders over te denken.
Het complete falen van de NS en AmateurRail van de afgelopen dagen vormt al helemaal de kers op slagroom. Gisteren was ik anderhalf uur bezig om in Hoofddorp te komen en werd half uitgelachen door collega's die in recordtijd met de auto hier naartoe waren gereden. Tja, dan sta je als fan van het openbaar vervoer toch wel met je mond vol tanden.
Het enorme falen van de spoorwegen in de afgelopen dagen is veel meer dan een eenmalig probleem. Hoe kun je als overheid nog het autogebruik ontmoedigen? Het argument 'de trein is een volwaardig alternatief' gaat niet meer op als nota bene de NS zelf een negatief reisadvies uit laat gaan voor de dagen dat het nauwelijks meer sneeuwt.
Of moet ik zeggen: 'dacht'? Sinds onze verhuizing naar Hoofddorp begint de optelsom voor mij steeds meer in het nadeel van de trein uit te vallen. Een extra overstap met vaak gebrekkige informatie is een nieuwe ergernis bovenop alle andere trein gerelateerde ellende. Ik noem de kegels van de andere reizigers, gesprekken over escapades met ex-vriendjes en vele minuten hutje-mutje opeengepakt staan op het balkon. Ik kon er prima mee leven (filerijden is ook niet alles), maar nu begin ik er toch anders over te denken.
Het complete falen van de NS en AmateurRail van de afgelopen dagen vormt al helemaal de kers op slagroom. Gisteren was ik anderhalf uur bezig om in Hoofddorp te komen en werd half uitgelachen door collega's die in recordtijd met de auto hier naartoe waren gereden. Tja, dan sta je als fan van het openbaar vervoer toch wel met je mond vol tanden.
Het enorme falen van de spoorwegen in de afgelopen dagen is veel meer dan een eenmalig probleem. Hoe kun je als overheid nog het autogebruik ontmoedigen? Het argument 'de trein is een volwaardig alternatief' gaat niet meer op als nota bene de NS zelf een negatief reisadvies uit laat gaan voor de dagen dat het nauwelijks meer sneeuwt.
En dat is een bijzonder vervelende gedachte met spits- en kilometerheffingen in het achterhoofd. Als de overheid echt de automobilist in de trein wil krijgen, zal de prijs flink omlaag moeten met de huidige kwaliteit. Of de overheid moet nog veel meer investeren in het spoorwegnet en de treinen. Anders wordt het onmogelijk om op een normale manier op je werk te komen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs