Was Fiat nu zo slim, of was iedereen nu zo dom?

Fiat Multipla 1.6 ELX

Multipla. Door de negatieve reacties die het design van het laatste model met deze naam teweegbracht, durft Fiat z'n net in Genève geïntroduceerde MPV, de 500L, deze – historisch toch zeer verantwoorde – typeaanduiding niet meer te geven. Lees het Vragenvuur bij ons Klokje Rond er wekelijks op na: desgevraagd noemen acht van de tien Klokje Rond-klanten de Multipla als Lelijkste Auto.

Hoewel we waarschijnlijk allemaal bij onze opvoeding hebben meegekregen dat je niet alleen maar op het uiterlijk moet afgaan, deden en doen de meeste autokopers dat nog steeds wel. En eigenlijk is dat best een beetje dom. Sterker nog, in het geval van de Multipla was dat oliedom.

Hoe kom ik hier zo bij? Onlangs had ik het voorrecht om een stukje te sturen met de Multipla 1.9 JTD van jeugdvriend Jan O. Het is alweer zijn tweede 'auto met downsyndroom' zoals de Multipla door sommige onwetenden wordt genoemd. En na die rit kwam ik, net als in 1998, tot de conclusie dat de Multipla geniaal is. Een auto van nog geen vier meter met ruimte voor zes personen! En die kunnen dan alle zes veel meer meenemen dan alleen een tandenborstel en een tegoedbon voor een setje Zeeman-ondergoed, zoals de inzittenden van een Opel Zafira en consorten als alle zeven zitplaatsen worden gebruikt. Maar ook: heel veel zicht en de versnellingspook in een uitstulpsel van de middenconsole perfect onder handbereik. En bij het creëren van ruimte keken de ontwerpers ook verder dan alleen die zes stoelen. Let bijvoorbeeld eens op de zijruiten: op het punt waar je de meeste ruimte nodig hebt (schouderhoogte), wijken die niet naar binnen toe, zoals bij vrijwel alle andere moderne auto's, maar juist iets naar buiten. En ondanks die overvloedige ruimte heeft de Fiat een laag zwaartepunt, wat in combinatie met de royale spoorbreedte voor een bovengemiddeld weggedrag zorgt. Ik durf te beweren dat deze Fiat – die dus uit 1998 stamt – beter en prettiger stuurt dan de gemiddelde nieuwe MPV. Daarnaast is de Multipla blijkens verschillende onderzoeken ook nog eens een behoorlijk betrouwbare auto. Onconventioneel design gaat in dit geval dus niet hand in hand met storinggevoeligheid en bovenmatig veel pechgevallen.

En toch wordt de Multipla vrijwel standaard schamper weggezet als misfit, Quasimodo of achterlijke mislukkeling. 'Je bent toch niet goed bij je hoofd als je daarin durft rond te rijden?' Ja, ja, al die berijders van die o zo mooie (?), maar belachelijk krappe Volvo V60, Audi A4 Avant en BMW 3-serie, díe zijn slim. Of die mensen in hun veel te zware, logge en wiebelende MPV's waarvan de vormgeving wél beantwoordt aan de smaak van de doorsnee Troskompas lezende, Aardappel Anders etende en Frans Bauer luisterende caravanbezitter. Leve de goede smaak.

Lezersreacties (143)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.