Wankelen en boxen

Wankel rotatieschijf
Het is iets waar we weinig bij stilstaan, maar in alle bescheiden stilte zijn Subaru en Mazda telkens maar bezig de motorconcepten te verbeteren, waar ze alleen zelf rotsvast in geloven. Subaru zorgt als enige dat we op een betaalbare manier met een boxermotor kunnen rijden en Mazda gaat maar voort met de rotatiemotor – in normalemensentaal ook wel wankelmotor genoemd. De vraag is alleen: waarom? Subaru kondigde onlangs een geheel nieuwe reeks boxermotoren aan. Nu ben ik misschien wel de laatste die overtuigd moet worden van de kwaliteiten en het plezier dat je aan zo'n motor kan beleven, maar de nieuwe boxer geeft me weinig vertrouwen.
Of-ie directe injectie heeft, weet nog niemand me te vertellen en ook de prestaties, de uitstoot en het vermogen die bij de cilinderinhoud horen, vind ik maar weinig indrukwekkend. Sterker nog: ze doen akelig denken aan wat de huidige generatie boxer kan – en die loopt mee sinds 1989. Waar is de vooruitgang? En hoe is het toch mogelijk dat Subaru het voor elkaar krijgt om een motor te ontwikkelen die alleen in auto's van dat merk toegepast kunnen worden? Vandaag de dag wordt eenzelfde krachtbron doorgaans door wel drie of vier merken gebruikt. Dat gaat met dit motorconcept niet zo maar, want om te passen, moet er bij de ontwikkeling van een auto vanaf het begin rekening met het boxerconcept worden gehouden.
Nog gekker wordt het als je het wankelmotoravontuur van Mazda bekijkt. Die motor staat te boek als onbetrouwbaar, weinig duurzaam en van alle vloeistoffen die er door heen lopen, verbruikt hij véél. Mazda maakte de motor nog maar voor één model: de RX-8. Die is nu uit productie en doodgemoedereerd gaat Mazda verder met de ontwikkeling van een nieuwe generatie. Die wordt zuiniger, betrouwbaarder en beter – belooft Mazda. Als het Mazda in die vele decennia dat het met het wankelconcept bezig is, nog niet is gelukt dat te perfectioneren, ben ik al bang dat ik weet hoe het met deze belofte gaat aflopen.
Toch vind ik het mooi dat deze merken met compleet andere motoren bezig zijn dan de concurrentie. Over karakter gesproken. Ik ben benieuwd hoe het motorenlandschap er binnenkort uit gaat zien. De Subaru-boxer komt binnenkort in de Toyota FT-86 en Porsche komt met een viercilinderboxer voor in de nieuwe generatie Boxster. Audi heeft op zijn beurt een wankelmotor ontwikkeld als range extender voor de A1 E-tron. De nieuwe rotatiemotor van Mazda moet een plek gaan krijgen in twee of drie modellen van dit merk.
Zul je zien dat aan het einde van het lied die eigenwijze beterweters van Subaru en Mazda nog gelijk krijgen ook. Nieuwste ster aan het firmament is de Jaguar C-X75 die het met een gasturbinemotor doet. Het zal mij benieuwen wat dat ons gaat brengen ...

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.